Economia

Adif AV tanca 2020 amb pèrdues de 460,9 milions d’euros

La facturació de l’entitat pública cau un 46,4% per la disminució del tràfic ferroviari

Adif Alta Velocitat (Adif AV) ha tancat el 2020 amb pèrdues de 460,9 milions d’euros, davant el resultat negatiu de 179,2 milions d’euros de 2019. Per la seva banda, l’import net de la xifra de negoci ha caigut un 46,4% el 2020, fins a 327,4 milions d’euros, per la disminució del tràfic ferroviari vinculat a l’estat d’alarma declarat per la pandèmia. El Consell d’Administració de l’entitat pública ha aprovat aquest dimecres els comptes anuals de l’any passat, que evidencien un impacte significatiu de les restriccions a la mobilitat per fer front a la crisi del coronavirus.

Dels ingressos, la majoria procedeixen del cànon per utilització de les línies de xarxa d’interès general, amb un import de 268,1 milions d’euros i un descens del 46,1% respecte a 2019. Aquesta reducció està motivada per una baixada de la producció a conseqüència de la crisi del coronavirus.

De fet, el tràfic global s’ha reduït un 39%, fins a 36,7 milions de tren – km el 2020. Els descensos més notables s’han registrat en la línia Madrid – Barcelona – Frontera francesa, amb un retrocés del 44%, i Madrid – Valladolid – Lleó – Zamora, amb un 43,2%.

Els ingressos pels cànons per ús d’estacions i altres infraestructures han caigut un 47,8%, fins a 59 milions d’euros.

Tot i aquest retrocés de la mobilitat, Adif AV ha mantingut operatives totes les línies i ha mantingut de manera ininterrompuda les tasques de manteniment. D’aquesta manera, el 2020 el resultat d’explotació ha estat negatiu en 259,6 milions d’euros, en comparació amb el benefici de 28,2 milions de 2019.

El 2020, l’entitat ha destinat 295,8 milions d’euros al manteniment de la xarxa, equivalent a una despesa de 82.900 euros per quilòmetre.

El deute de l’entitat ha augmentat en un 3%, de 16.085 a 16.570 milions d’euros. Tot i això, el resultat financer ha millorat en 6 milions d’euros bàsicament per la reducció de les despeses financeres en 19,8 milions d’euros per la disminució del cost mitjà del deute en nou punts bàsics i la baixada dels interessos de retard vinculats a obres i expropiacions.

Per compensar parcialment l’efecte de la crisi, Adif AV ha implementat algunes mesures, com la proposta de potenciar la bonificació dels cànons ferroviaris amb l’objectiu d’incentivar el tràfic el 2020. La proposta suposa incrementar fins al 50% la bonificació prevista en la Llei del Sector Ferroviari i establerta en la Declaració sobre la Xarxa, que afecta l’import a abonar en concepte dels cànons d’adjudicació de capacitat i d’utilització de línies.

Així mateix, Adif AV ha posat en marxa un pla de racionalització de la despesa que ha permès que la rúbrica d’altres despeses d’explotació presenti un descens del 17% respecte a l’import previst en el pressupost de l’entitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
Torroella de Montgrí

Jornada per aprofundir en el turisme inclusiu al Baix Empordà

Torroella de Montgrí
Economia

Els pescadors d’arrossegament de Cambrils dividiran la veda

Cambrils
QUERALBS

FGC alerta que el consistori no ha signat el principi d’acord sobre Vall de Núria

QUERALBS
economia

Nova associació per millorar l’economia i promocionar les Garrigues

Juneda
economia

Catalunya va rebre 1,87 milions de passatgers internacionals per via aèria a l’abril

barcelona
economia

Criteria Caixa es convertirà en el primer accionista de Colonial

barcelona

Girona limitarà els grups de turistes a 25 persones i prohibirà l’ús d’altaveus

GIRONA

L’IRTA converteix les seves explotacions en laboratoris amb nova tecnologia

la tallada d’empordà

Neix una plataforma veïnal que reclama reduir el turisme a la ciutat

GIRONA