Opinió

plaça major

Moratòria de Bolonya

Hi som a temps, de fer bé les coses, si rectifiquem. Rectificar vol dir dialogar de debò sobre l'aplicació de l'Espai Europeu d'Educació Superior

El moviment de tots els sectors universitaris en relació amb la reforma en curs és a punt d'assolir una gran victòria: el reconeixement que la reforma es fa de manera precipitada, poc consensuada i sense recursos, i no respecta ni els drets socials dels estudiants ni l'autonomia de les universitats tal com preveuen tant la Constitució com l'Estatut. Arribats en aquest punt, cal responsabilitzar-ne les conselleries d'Educació i Universitats per la seva incapacitat de sintonitzar amb els estudiants i el personal docent, investigador i de serveis de l'educació, i per la manera com han confós la ciutadania en un tema tan sensible com l'educació. No s'entén que la reforma educativa catalana no comprengui tots els sectors de l'educació, incloent-hi, naturalment, l'educació superior, l'educació permanent i els ensenyaments no reglats.

En la meva opinió, hi som a temps, de fer bé les coses, si rectifiquem. Rectificar vol dir dialogar de debò sobre l'aplicació de l'Espai Europeu d'Educació Superior. Vol dir reconèixer que sense el consens no es pot avançar. I vol dir reconsiderar la política policial i de mostrar la porra de cop i volta per part de les autoritats polítiques i acadèmiques. Cap dubte que un gest simbòlic del rectorat de la UAB i de la Generalitat (conseller Huguet, d'ERC, responsable d'Universitats) per reconsiderar les irregulars sancions a l'alumnat contrari al pla de Bolonya pels fets del curs acadèmic passat ajudaria a avançar.

Per tal de dialogar sobre com aplicar la reforma, cal asseure's i parlar sense presses: això només es pot fer amb una moratòria de l'aplicació dels nous graus. Cal reformular i millorar els canals de participació democràtica a les universitats públiques. Cal establir reglaments democràtics de règim intern, que proscriguin l'ús de tota forma de violència, també la violència de fer intervenir de manera discrecional els Mossos i companyies de seguretat privades. La gimnàstica del debat, de la reflexió i a favor del diàleg s'ha d'imposar. Des del sector de professors i personal d'administració i serveis, crític amb la forma barroera d'aplicar el pla de Bolonya, s'ha plantejat la necessitat de tirar endavant un nou Congrés Universitari Català o, en un format més simple, un Fòrum Social Universitari, amb intervenció de tots els sectors acadèmics i de la societat civil. La societat catalana es mereix un sistema educatiu i universitari millor.

(*) Catedràtic d'Història de l'Educació de la UAB

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.