La seguretat de l’AVE no supera el test
L’incident que es va produir fa tres dies en el control d’accés a l’AVE a l’estació de Sants ha posat en evidència la fragilitat del dispositiu de seguretat d’aquest mitjà de transport. La manera com una maleta sospitosa va aconseguir superar el control de seguretat i viatjar de Barcelona a Madrid demostra que el filtre no va funcionar en aquesta ocasió, però també permet constatar amb un exemple real la impressió generalitzada que les mesures de control de l’AVE, superiors a les de mitjans com ara el tren convencional i el metro però no tan rigoroses com les del transport aeri, no són realment eficaces per evitar la introducció d’armes o material potencialment perillós als trens, andanes i vies.
La investigació realitzada pels Mossos ha permès reconstruir els fets, detectar la fissura en el dispositiu de control i avaluar el funcionament dels protocols de seguretat previstos pel que fa a la velocitat de reacció en vista d’una alerta de seguretat, l’eficàcia de les actuacions, la diligència de la comunicació entre la seguretat privada, Adif i la policia i, finalment, la intervenció policial. Un test d’estrès millorable que provocarà a partir d’ara un reforç d’efectius en el personal de control d’accés als trens.
El debat sobre la seguretat és etern i per tant recurrent, però situacions com la viscuda aquesta setmana a Sants i per extensió a l’estació madrilenya d’Atocha qüestionen si és realment necessari que l’AVE tingui un nivell de seguretat superior al que tenen el tren de rodalies, el regional i el metro, que afecten més gent. I si fos el cas, si n’hi ha prou amb la seguretat actual o caldria dotar-la del rigor i els mitjans que trobem en els controls de seguretat dels aeroports.