Editorial

Foment no compleix a Catalunya

El descarrilament d’un tren de rodalies a Vacarisses que va comportar un mort i nombrosos ferits ha reobert el debat sobre el lamentable estat de la xarxa ferroviària de proximitat dependent de Renfe i Adif, totes dues empreses públiques dependents del Ministeri de Foment, i per tant de titularitat estatal. Unes deficiències que corresponen a una greu falta d’inversió que no es produeix només en la xarxa ferroviària de rodalies i regionals. Les dades indiquen que hi ha una manca d’inversió estatal històrica en el conjunt de les infraestructures del país i que s’ha convertit en un dèficit crònic. Tot plegat malgrat la disposició estatutària que obliga l’Estat a invertir en infraestructures a Catalunya l’equivalent al PIB català, precepte que s’ha incomplert de manera sistemàtica.

Foment ha de posar al dia a Catalunya el conjunt de les infraestructures del país. I ho ha de fer amb un pla d’inversions que no només concreti les actuacions necessàries i la inversió requerida, sinó que en garanteixi l’execució. Perquè només en el cas de rodalies, l’Estat ja va comprometre durant l’etapa de Zapatero una inversió de 4.000 milions, de la qual només es va materialitzar un escadusser 13%. Un incompliment que la ministra Pastor, del PP, va voler maquillar el 2013 amb una nova promesa de 306 milions, i dels quals també només s’ha executat un 12%. Els accessos al port de Barcelona, el corredor del Mediterrani, completar l’autovia A-27 del Camp de Tarragona o l’N-340 a les Terres de l’Ebre i la interminable obra de l’N-II a les comarques gironines són només alguns dels molts exemples d’altres infraestructures vitals per a la modernització del país que arrosseguen obres interminables i promeses de l’Estat incomplertes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.