Opinió

La històrica vergonya de l’R3 de Rodalies

El servei ferroviari de Rodalies i de Regionals pateix a Catalunya un deteriorament estructural amb incidències, retards i cancel·lacions de trens diàriament. I, dins de la xarxa, la línia R3, que connecta l’Hospitalet de Llobregat amb Vic, Ripoll i Puigcerdà, s’ha convertit en un forat negre, ja que manté la via única amb freqüències de pas inassumibles. Això la situa com la menys usada de Rodalies, amb un 70% de passatgers per sota de la mitjana. Aquesta no és, però, una situació conjuntural sinó un desastre històric. El 6 de desembre farà 40 anys del terrible accident de les Franqueses. Un comboi desfrenat es va estimbar contra el tren Renfe-2933 ple de viatgers. Vint-i-dos morts en un dels accidents més greus de Catalunya. Quatre dècades després, encara que de menys gravetat, els accidents es mantenen a la línia i amb víctimes mortals per despreniments o per atropellaments a Montcada.

El dèficit d’inversió de Renfe i Adif és crònic. Com demostra que els trens de la línia R3 triguen el mateix temps, o més, que fa 100 anys. Ho han denunciat sobre el terreny el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell; el síndic de greuges, Rafael Ribó, i molts alcaldes. Amb incompliments sistemàtics del Ministeri de Foment com ara el del pla d’infraestructures per a Rodalies 2008-2015, que preveia una inversió de 4.000 milions d’euros, 700 dels quals per a l’R3, però mai executat. Una situació intolerable i inadmissible que comporta problemes greus de mobilitat, estacions en estat precari i accidents. S’ha acabat l’etapa de les promeses i ja només valen les accions urgents i constatables. Perquè en aquest tema el govern espanyol ja fa molt de temps que va perdre l’últim tren.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.