Editorial

La T-Mobilitat és la solució

El conseller de Territori i president de l’Autoritat del Transport Metropolità, Damià Calvet, va presentar dimecres, acompanyat de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el nou sistema de tarifes que ha d’entrar en vigor l’1 de gener. Les administracions defensen que el nou sistema, que incorpora noms de targetes com ara la T-Usual –per substituir la T-Mes i, per tant, la d’ús més habitual– i la T-Casual –per substituir la veritable estrella del sistema, la T-10, d’ús, en teoria, menys habitual–, busca incentivar l’ús del transport públic a través de tarifes que, justament, cerquen afavorir l’usuari habitual i, per tant, castigar el que no ho és. El tema és si una persona que, per exemple, fa vuit viatges a la setmana perquè té un contracte parcial o usa alguns dies la bicicleta és un usuari poc habitual a qui cal encarir el preu del transport públic. O si afavoreix el transport públic el fet que una família que va de tant en tant de Vic o Manresa a Barcelona no pugui usar la T-Casual, que passa a ser unipersonal, i, per tant, més cara que anar-hi en cotxe. I, a més, el nou sistema manté les corones tarifàries i, per tant, els greuges actuals continuen.

Aplaudiments i crítiques al nou sistema s’han succeït. La solució, però, estava anunciada des del 2013 però no hi ha manera d’implementar-la: la T-Mobilitat, el pagament per ús, per quilòmetres. Les administracions fa anys que s’escarrassen a millorar el sistema, i ho fan en un moment de crisi i de deslleialtat per part de l’Estat, que no compleix en el pagament del que li pertoca. La filosofia és la correcta: paga menys l’usuari habitual. El problema és que aquest sistema s’organitza pensant només en Barcelona, on el transport públic és excel·lent, mentre la segona corona i la resta del país pateixen un greuge comparatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia