Editorial

Ciclistes, la baula feble a les carreteres

Ciclistes d’arreu es van manifestar ahir i van fer una marxa lenta a Rubí per recordar l’atropellament de Castellbisbal, que va acabar amb dos morts i un ferit greu del club de la vila. El jutge del cas, arran de la fugida de l’autor de la topada mortal dels llocs dels fets, ha ordenat presó provisional, però el debat sobre la convivència dels cotxes i les bicicletes no està resolt. El canvi del codi penal del 2019, més dur amb els conductors, no ha reduït la xifra d’accidents. Només entre els ciclistes federats ja hi ha més de cent incidents a l’any. Hi ha algunes receptes que ja s’han posat sobre la taula i que tenen un cert sentit comú: la conscienciació i la formació dels conductors però també la dels ciclistes, que tenen les de perdre per raons òbvies cada vegada que hi ha una topada; els controls dels Mossos en les hores en què poden coincidir conductors beguts amb els ciclistes més matiners; l’adequació d’algunes vies, també les urbanes, per fer compatible la circulació sense perill de bicicletes i automòbils; una legislació sense escletxes contra els homicidis a la carretera encara que siguin imprudents, i que els jutges i fiscals actuïn amb les eines de què disposin perquè no hi hagi sensació d’impunitat. Tot i que el govern espanyol endurirà encara més el codi penal, una reclamació de les federacions i agrupacions ciclistes de tot l’Estat, el risc zero no existeix i la mateixa federació catalana i representants de clubs que han viscut algunes tragèdies recorden a tots els ciclistes la necessitat no només de complir la llei de dos ciclistes com a màxim de costat als vorals sinó d’anar més enllà i circular en fila d’un en les carreteres més estretes, a banda de portar elements reflectors perquè els cotxes puguin conduir també amb menys risc cada vegada que s’apropin a un corredor o a un grup de corredors.

I tampoc és una idea forassenyada acabar reservant espais per als ciclistes a les carreteres en dies concrets, com ja es fa a les ciutats per als vianants. Per a la sostenibilitat ambiental i la salut de la població la bicicleta també ha de tenir un paper rellevant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia