Opinió

LA GALERIA

Empordà ferroviari

L'Alt Empordà necessita una millora urgent de la línia del tren convencional per tal de bastir una comarca més sostenible

El 20 d'abril passat van començar els actes de celebració dels quinze anys del naixement de Salvem l'Empordà. La commemoració s'allargarà fins al 17 de juny. En aquest aspecte considero que és un bon moment per tractar la qüestió del tren convencional; ja que “Som Empordà” i també som Empordà ferroviari (en aquest cas em refereixo a l'Alt Empordà) tot i que amb moltes mancances i descoordinacions. Només una dada estadística esfereïdora: el Baix Empordà és l'única comarca de Catalunya de més de 100.000 habitants que, en ple segle XXI, encara no disposa del transport públic del tren convencional.

Salvem l'Empordà, aquesta plataforma cívica vital, nascuda l'any 2002 de la voluntat, la determinació i el compromís d'impulsar una societat més sostenible i humana, a iniciativa de la Institució Alt-Empordanesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (Iaeden) va servir per canalitzar moltes lluites cíviques força disperses. D'aquesta manera, a partir de l'any 2005 apareix la plataforma Defensem el Tren de l'Empordà. A l'Alt Empordà, les infraestructures i, particularment, el tren tenen un importància molt destacada. En aquest sentit, ens trobem amb una gran paradoxa. En aquest territori travessen la comarca dos grans eixos viaris: l'N-II i l'autopista AP-7 i dues grans línies ferroviàries: el TAV i les línies del tren convencional R11 i RG1; però, de fet, tenim una mobilitat molt insostenible i terriblement antisocial. L'Alt Empordà –el territori ferroviari de l'Empordà– necessita una millora urgent de la línia del tren convencional, per tal de bastir una comarca més sostenible i de trencar la incomunicació de moltes persones que no poden desplaçar-se en vehicle privat (per motius econòmics, de manca de permís o d'envelliment). Ara i aquí, la millora del tren convencional passa, necessàriament, per una dignificació de les interconnexions entre Portbou i Cervera, així com per una millora urgent de la intermodalitat i la coordinació entre el tren i l'autobús. Lògicament, ens calen grans dosis de voluntat política, perquè aquest territori tan disseminat –l'Alt Empordà és la comarca de Catalunya que té més municipis, 68– disposi d'uns plans per racionalitzar i sociabilitzar la seva mobilitat. On no pugui arribar el tren ha d'arribar-hi l'autobús, el microbús o el taxi. I tot plegat molt millor planificat. Tenim molta feina i cal fer-la bé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia