Opinió

opinió

Gran acord entre científics

Per què no discutim projectes a la mitjana de l’autopista o al voltant del TGV

Dos dels canvis ambientals més importants que els científics i gestors ambientals haurem d’abordar en els immediats decennis són el canvi climàtic i la pèrdua de biodiversitat. El 10 de juny hi hagué un acord històric entre l’IPCC i l’IPBES –els experts mundials en canvi climàtic i biodiversitat– que conclou que cal tractar i gestionar aquests problemes ambientals de manera conjunta, perquè un retroalimenta l’altre. Cap dels dos es resoldrà amb èxit tret que ambdós siguin abordats de manera paral·lela.

L’informe constata que les polítiques anteriors han abordat en gran mesura la pèrdua de biodiversitat i el canvi climàtic de manera independent i que abordar les sinergies entre mitigar la pèrdua de biodiversitat i el canvi climàtic, tenint en compte els seus impactes socials, ofereix l’oportunitat de maximitzar els beneficis i assolir els objectius de desenvolupament mundials.

Constaten que calen accions polítiques valentes que comportaran un profund canvi col·lectiu de valors individuals i compartits relacionats amb la natura i que cal allunyar-se de la concepció del progrés econòmic basada únicament en el creixement del producte interior brut.

Els autors també adverteixen que les accions estretament enfocades a combatre el canvi climàtic poden perjudicar directament i indirecta la natura i viceversa, però existeixen moltes mesures que poden fer contribucions positives significatives en ambdues àrees.

Si ho analitzem en clau de projectes amb controvèrsia a comarques gironines, és evident que hem de parlar dels projectes d’energies renovables. El medi natural pot ser un gran reservori –embornals– de CO2 (boscos, prats, cultius agraris, prats oceànics...) i eliminar-los per fer horts solars o parcs eòlics –per contribuir a la reducció d’emissions de CO2– és un oxímoron.

I, doncs, per què no discutim projectes en les mitjanes de les autopistes, al voltant del TGV, de la carretera nacional, del tren, en les zones industrials desocupades o zones periurbanes degradades... Quants quilòmetres lineals i quanta superfície de plaques solars aconseguiríem? Ens hi posem? Els fons europeus Next Generation són incompatibles en aquests indrets?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.