Opinió

opinió

Després d’aixecar els peatges cal millorar les vies

Millorar la permeabilitat vol dir millorar la interconnectivitat i tenir una mobilitat sostenible
Primer hem d’aconseguir més profit de les infraestructures ja existents

Aquestes darreres setmanes ha estat notícia l’alliberament dels peatges. Ja no cal pagar a l’AP-7, des de la Jonquera a Salou; ni a l’AP-2, des del Vendrell fins a Saragossa, així com a la C-33 de Montmeló a Barcelona i a la C-32 de Montgat a Palafolls (aquestes dues darreres, concessions de la Generalitat). El primer que ha sobtat els conductors és la imprevisió de l’Estat. Mentre que ja ha començat l’enderroc de les estructures de pagament de la C-32 i la C-33, el Ministeri de Transports i Mobilitat ni tan sols ha posat a licitació les obres de desmuntatge dels peatges de l’AP-7, que creen retencions i riscos. Tampoc no s’havia previst el canvi de senyalització i en molts trams només s’han tapat els rètols antics sense pensar en el futur de la via sense peatges. La redistribució del flux de trànsit, la congestió i problemàtica, també ha reobert el debat sobre un possible pagament futur d’aquestes infraestructures d’alta capacitat, sobretot dins el context europeu del pagament per ús i de l’establiment de vinyetes.

No obstant, el repte i la solució a les problemàtiques existents a la majoria d’autovies catalanes, ja sigui per l’alliberament o perquè ja existien abans, passa inevitablement per la bona gestió, per l’aprofitament de totes les infraestructures existents i per una planificació viària que vertebri el nostre territori. En el cas de l’AP-7, es tracta d’un vector d’oportunitats per a l’activitat econòmica i, per tant, de progrés laboral i social.

Més enllà de la planificació de grans i noves infraestructures, primer hem d’aconseguir treure un major profit de les ja existents, ja siguin aeroports, ports, la xarxa ferroviària o la xarxa viària. Si moltes grans inversions anunciades a bombo i plateret per a noves infraestructures que no arriben s’invertissin en millores per a rodalies o xarxa viària, els resultats (per als usuaris i per a les empreses) serien espectaculars. Els objectius de sostenibilitat, els ODS (objectius de desenvolupament sostenibles), ens emplacen a pensar molt bé les noves infraestructures que generen un impacte ambiental al territori i que requereix un ampli consens. En aquest sentit, la Cambra de Comerç de Girona i la Diputació de Girona, en col·laboració amb la FOEG i l’Asetrans, hem presentat recentment un estudi tècnic en què, en síntesi, s’analitza com gestionar l’AP-7 en el tram gironí com una via d’alta capacitat sense peatges. Crec que aquest estudi podria servir de model per a altres vies en situació similar.

La primera conclusió és clara: cal millorar la permeabilitat, acabant accessos actuals i creant-ne de nous. Les autopistes estan pensades, entre altres coses, des del punt de vista recaptatori, i ara cal enfocar-les de manera decidida a la millora de la mobilitat general. L’estudi proposa millores o nous accessos a la Jonquera, a Girona sud, a Figueres oest, a l’Eix Transversal amb la confluència amb l’aeroport i la futura estació TAV, i a Tordera, per connectar millor amb la Costa Brava sud, una de les regions més densament poblada de la demarcació. Millorar la permeabilitat vol dir millorar la interconnectivitat i, per tant, aconseguir una mobilitat sostenible i eficaç. Creiem que es poden generar oportunitats al voltant d’aquests accessos (serveis a la logística, per exemple), a banda de noves possibilitats per al transport públic o de desenvolupament urbanístic i demogràfic dels diferents municipis que envolten les vies on ara s’han aixecat els peatges. Proposem crear zones de producció fotovoltaica als marges o enllaços de l’autopista, destinada a les àrees de servei o per alimentar punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Amb una gestió eficient d’aquestes autovies, el debat sobre com finançar el manteniment de les infraestructures segurament serà un altre. Ningú discuteix que les infraestructures de mobilitat (aeroports, ports, ferrocarril o carreteres) tinguin mètodes de finançament per al manteniment i millora. El que sí que genera debat i controvèrsia és introduir mètodes de pagament en infraestructures que no tenen una gestió eficient i, a més, com està passant ara a les autopistes sense peatges, presenten dèficits i problemàtiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia