No volem perdre el tren
Si no hi ha bitllets, per Renfe i Adif no hi ha passatgers, ni a Colera ni a Vilajuïga, ni a la línia de Portbou
Cada vegada que agafo un tren regional o de rodalies, sento algú que es queixa. El malcontentament més comú són els retards. No és l’única lamentació que sento, perquè la llista de greuges és molt llarga, sobretot en una línia ferroviària que pateix un abandonament i una desinversió constants, des de fa anys. A banda de les misèries dels trens de rodalies de l’àrea metropolitana de Barcelona, hi ha altres trens regionals, com la línia R-11 de Barcelona a Portbou, que tampoc és que siguin cap exemple d’eficiència. Tot plegat és conseqüència de l’aposta obsessiva pels trens d’alta velocitat, fins i tot en alguns indrets on no feien cap falta i on són infrautilitzats, amb inversions multimilionàries. Malgrat l’aposta per l’AVE, que també suprimeix trens i freqüències, viatjar en el ferrocarril convencional per fer trajectes curts i de mitja distància encara és una opció.
Avui fa una setmana vaig optar pel regional R-11, per anar de Figueres a Girona, i de poc resto a l’andana sense saber on anar. Totes les indicacions deien que havíem d’agafar el tren que venia de Portbou per la via 3. Però quan va arribar el tren de Portbou, davant seu i en direcció a Barcelona, hi havia dos trens més, aturats i tancats. Sort que el maquinista del tren que arribava va ser amable i ens va dir que pugéssim al primer tren de la fila, dels tres trens aturats a la mateixa via, però a uns tres-cents metres. No cal que els expliqui l’estona que vam esperar dins del tren fins que va engegar.
Tres dies després vaig tornar a agafar l’R-11, ho vaig fer a Vilajuïga per anar fins a Colera, en el marc de la campanya A Vilajuïga no volem perdre el tren!, per defensar la línia fins a Portbou, uns serveis ferroviaris dignes i el manteniment de l’actual estació al centre de la ciutat de Figueres. No vaig tenir manera de pagar el bitllet. Si no hi ha bitllets, segons les estadístiques de Renfe i Adif, no hi ha passatgers a les estacions de Colera i Vilajuïga, ni a la línia de Portbou, i d’aquesta manera poden justificar, amb dades falsejades, que la línia està infrautilitzada i es pot tancar. Hi ha la proposta per tancar l’actual estació de Figueres i traslladar-la a Vilafant per compartir espai amb l’AVE. Un trasllat que suposaria que Figueres perdria una estació al centre de la ciutat i que, a la llarga, significaria la mort de la línia de viatgers de Vilajuïga, Llançà i Colera, fins a Portbou.