A la tres
Munyir Catalunya
“El projecte d’Espanya passa per munyir els catalans i endur-se cada any el 10% del seu PIB, no pas per invertir en els serveis públics i el benestar que mereixen
Ja fa molt de temps que parlar del mal funcionament de Rodalies Renfe a Catalunya és un disc ratllat i el que passa amb els discos ratllats és que ningú es pren la molèstia d’escoltar-los. En altres paraules, passen olímpicament de la queixa justificada davant un servei que falla més que una escopeta de fires. Passen de la gent que se’n queixa i s’indigna pel maltractament, per la reiteració i pel greuge respecte als ciutadans d’altres parts de l’Estat. I passen de posar-hi remei, perquè l’Estat espanyol fa massa temps va decidir que Espanya era Madrid i rodalies (les seves rodalies), i això ha comportat una desinversió sistemàtica i estructural que després de tres o quatre dècades ha convertit els trens a Catalunya en el tren de la bruixa. Fa aigües per tot arreu. La pilota és tan grossa que cada dia de cada dia hi ha incidències, avaries, incendis d’instal·lacions, retards, descarrilaments i fins i tot llamps que, només a Catalunya, conspiren contra la infraestructura d’Adif i Renfe. Parlem de 300 dies a l’any d’incidències, parlem de dies amb dues o més incidències. Parlem d’una, dues o més línies afectades cada vegada. Parlem de milers de ciutadans que es queden a l’estacada, d’alternatives inexistents o insuficients per cobrir l’expedient, de gent que arriba tard, que no arriba i que, fart de la presa de pèl, acaba renunciant al tren. Parlem d’una estafa continuada. I és millor parlar clar, aparcar l’eufemisme i dir les coses pel seu nom. Sigui perquè a Espanya està mal vist invertir a Catalunya o perquè el projecte d’Espanya passa molt més per munyir Catalunya i endur-se cada any el 10% del seu PIB, que no pas per invertir, mantenir i pagar els serveis públics i el benestar que sí que inverteix, manté i paga en altres llocs, per exemple a Madrid. Ja poden prometre solucions i anunciar pluges de milions. Ho va fer Zapatero, ho va repetir Rajoy i ara ho fa Sánchez, però la realitat és que entre 2010 i 2020 els governs espanyols han executat la meitat del que havien pressupostat per Renfe i Adif a Catalunya. I l’altra meitat? La realitat és que el 2021 l’execució va ser només del 19%, mentre que el mateix any a Madrid va ser del 122%. Greuge? Estafa? No preguntin més quins plans té Espanya per a Catalunya. És això.