Opinió

la crònica

Cal fer-la?

Discrepo de la unanimitat existent per a la instal·lació d'una estació d'autobusos de 15.000 metres quadrats que ocuparà la primera planta soterrada del forat de les obres del TAV, amb 32 andanes i que el Departament de Territori i Sostenibilitat porta a licitar de manera immediata. Quan estigui operativa comportarà la finalització del servei que actualment és a la superfície.

Cal pensar que entre el que es volia fer i el que es farà hi ha una gran distancia. Tot estava condicionat per quan el viaducte que creua Girona pel tren convencional havia d'enderrocar-se, i circularia soterrat; l'estació seria igualment soterrada; i des del Mas Gri fins a Campdorà les vies fèrries deixarien d'estar presents, fet que hauria obert un munt de possibilitats urbanístiques i d'aprofitament del sòl urbà, alhora que s'eliminaria la barrera que separa Santa Eugènia de la resta de la ciutat. Un projecte idíl·lic, cridat a transformar Girona en un nucli d'espais diàfans, amplis i sense solució de continuïtat. Però és notori que aquest projecte no es farà, de moment, ni en molts anys tampoc. El cost era massa gran; i amb l'adveniment de la crisi, es va –literalment– engegar a dida. Així que tenim viaducte, columnes, estació i espais hipotecats per a una colla d'anys.

La necessitat de l'estació soterrada, considerant el que hem dit, queda relativitzada, perquè no contribuirà a obrir i sargir el paisatge urbà, i en canvi complicarà la logística de moltíssimes persones. Primer, perquè per poder enllaçar amb el tren convencional hauran de pujar fins a l' estació actual i les vies. I segon, perquè desconeixem si s'ha fet un estudi per determinar quina quantitat de persones enllacen autobús de línia amb el TAV. Són moltíssimes les que agafen el bus per venir o anar a Girona i a les seves rodalies. Qui ho ha dit que la majoria ho fan per continuar viatge amb el TAV?

La ciutat concita un gruix enorme de poblacions foranes, que vénen i van per feina, per parentiu o per diversió. Contemplant les persones que abandonen els busos, hom s'adona que la majoria no van a agafar el TAV, sinó que vénen per quedar-se aquí o per enllaçar amb el tren convencional. I per tant, per donar una major comoditat als passatgers del tren d'alta velocitat, s'obligarà tots els usuaris de autobús a baixar a un soterrani, a respirar contaminació, i a desplaçar-se pel seu compte, quan avui ho fan a pas llis sobre la superfície urbana; sense entrar en els perills que comporta una estació soterrada, possibilitats d'incendi de vehicles, d'acumulació de gasos, d'emergències i d'inundacions (!) quan avui es disposa de 29 andanes a ple aire, i tot just n'hi haurà 32 a l'estació soterrada. Cal fer-Ia? Ens sobren els diners?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia