Política

La Subdelegació, el govern de Girona i Adif trenquen el gel

Després de mesos amb tot aturat, Bramon i Ribas encarrilen la negociació dels detalls del TAV

Adif es compromet a acabar el sud del parc Central i analitzar els projectes de plaça Espanya i Mas Gri

Un dels esculls podria ser si Adif paga tota la plaça Espanya o una part

Satisfacció tant de l’Ajuntament de Girona com de la Subdelegació del Govern espanyol després de la reunió que van mantenir ahir les dues institucions i Adif per desencallar els temes pendents del TAV i que va servir per reprendre la negociació després de gairebé un any amb tot aturat. De moment, no hi ha terminis d’execució d’obres i en alguns projectes encara no hi ha el compromís clar d’Adif, però sí que es van fer avenços significatius i sobretot es va encarrilar la negociació amb vista als pròxims mesos. El compromís més clar d’Adif i l’obra que sembla més immediata és la finalització del parc Central en la part sud (tocant a la plaça Europa), mentre que amb la plaça Espanya no és clar que l’assumeixin integrament com vol el consistori. Les tres parts van acordar reunir-se de nou d’aquí a un mes o mes i mig.

“La reunió ha estat extremadament positiva. M’havia compromès a reprendre el diàleg entre Adif i l’Ajuntament de Girona i crec que s’ha fet. Hem refet els lligams que hi havia”, va destacar el subdelegat, Albert Bramon. També el regidor de Projecte Ferroviari de Girona, Carles Ribas, va parlar de reunió “molt positiva”, de “bona feina” i de “treball intens”, tot i que va lamentar l’any en què ha estat tot aturat. “Avui hem tornat a obrir la porta”, va destacar Ribas, que va dir que havia viscut la trobada amb “actitud positiva però exigent”.

En la reunió, que va durar més de dues hores i mitja, es van tractar tots els temes pendents del TAV, no només totes les obres pendents, sinó també el pla de seguretat dels túnels, el manteniment del viaducte del tren convencional i la qüestió patrimonial de la titularitat de diversos espais de la ciutat (vegeu peces).

Places Europa i Espanya

De la llista de temes tractats destaquen les obres a les places Europa i Espanya. En el primer cas, Adif va prometre posar fil a l’agulla ja amb els treballs que han de permetre acabar d’una vegada el parc Central. Així, es va comprometre a aportar en un termini de dues o tres setmanes un calendari per urbanitzar la zona pendent al sud del parc, al costat de la plaça Europa, seguint la mateixa estructura i pavimentació que a la resta de la llosa.

D’altra banda, l’ens ferroviari es va comprometre a analitzar el projecte de plaça Espanya –que Girona aprovarà de manera definitiva per junta de govern i després enviarà formalment a Adif– i també el projecte de Mas Gri (la zona per on va començar a perforar la tuneladora), ja aprovat per ple fa temps i pel qual Ribas reclama també un calendari d’execució dels treballs.

Un dels principals esculls pot ser si Adif paga tota la plaça Espanya, com demana el consistori, o només una part. Bramon va destacar que l’ens ferroviari s’ha compromès “a participar” en la reurbanització i que decidirà “la part que vol fer” un cop hagi analitzat el projecte. Per Ribas és clar que “el global de la plaça va quedar afectat i que cal que la reposin integrament”, ja que, a més de la zona on hi havia l’estació d’autobusos, també va caldre canviar el vial d’entrada des del carrer Barcelona que abans era davant de Lorenzana. Ribas va indicar que l’Ajuntament pot assumir la part que correspon als carrers Bailén i Pierre Vilar, però que la plaça Espanya creuen que és responsabilitat d’Adif. “No entendríem que no ho fessin”, va dir.

LES FRASES

M’havia compromès a reprendre el diàleg entre l’Ajuntament de Girona i Adif, i s’ha fet. Hem refet els lligams
Albert Bramon
subdelegat del govern espanyol a girona
No podem negar l’evidència que hem perdut un any. Ha estat una reunió de treball intensa i positiva
Carles Ribas
regidor delegat de projecte ferroviari de girona

El pla de seguretat, abans de mig any

Durant la reunió d’ahir a la Subdelegació del Govern de l’Estat a Girona, també es va parlar del pla de seguretat dels túnels del TAV, que, més de sis anys després de la posada en marxa de la línia, continua encara sense estar aprovat. Segons va explicar el subdelegat de l’Estat, Albert Bramon, el tema quedarà resolt finalment “en un termini raonable d’uns sis mesos”. Va recordar que des de fa un temps l’únic que queda pendent perquè la Generalitat validi el pla és la presentació d’un informe d’Adif que demostri que amb la ventilació natural dels túnels és suficient i no cal la instal·lació d’un sistema d’extracció de fums (ventiladors). Bramon va informar que els responsables d’Adif van assegurar ahir en la trobada que ja tenen aquest informe gairebé llest i que “estan a punt” d’entregar-lo al govern català.

El subdelegat va recordar que ja estaven resolts la resta de temes que havien fet encallar aquest pla, sobretot l’habilitació d’un sistema de comunicació entre equips d’emergència dins dels túnels, que “ja funciona plenament”.

Comissions pel manteniment del viaducte i la titularitat dels terrenys

L.A

En la reunió d’ahir entre la Subdelegació, l’Ajuntament de Girona i una delegació de sis caps d’Adif de diverses àrees (arquitectura, gestió patrimonial, urbanisme i inventari, expropiacions, etc.) també es va decidir la creació de dues comissions tècniques de treball: una sobre el manteniment de les infraestructures ferroviàries (sobretot el viaducte) i una altra sobre els elements patrimonials.

El regidor del Projecte Ferroviari de Girona, Carles Ribas, va destacar sobretot la del manteniment del viaducte, ja que va dir que era una de les reivindicacions històriques del consistori. “Com que el tren convencional no s’ha fet subterrani, tenim un viaducte i un edifici satèl·lit, i s’ha de replantejar la situació, debatre què passa a tota la zona sota viaducte de la ciutat”, va explicar Ribas, que va citar com a exemples les goteres que hi ha sota les vies i la tanca perimetral del tren convencional que està rovellada.

El subdelegat del govern espanyol, Albert Bramon, per la seva banda, va destacar que seria “una comissió purament tècnica, sense polítics”, en què es parlarà de “temes senzills com ara goteres, canalitzacions, pintures...”.

Nou pas sota vies

Ribas va citar també el cas de la zona de sota via on es van situar les taquilles de venda de bitllets de l’estació provisional d’autobusos. Aquest és un tema, però, que quedarà resolt aviat, segons va detallar el subdelegat. Adif es va comprometre ahir a reconstruir aquesta zona. “Una part es dedicarà a un edifici per als serveis de manteniment d’Adif, però l’altre espai quedarà lliure i serà un nou pas entre un cantó i altre de la via”, va explicar Bramon. Es recuperarà així el túnel de connexió entre plaça Espanya i el parc Central al costat de l’estació que ja hi havia fins que van començar les obres, el 2008.

Tema patrimonial

L’altra comissió tècnica que es va decidir crear és la de patrimoni, que ha de servir per acordar els possibles canvis de propietat de terrenys entre Adif i el consistori. Un tema que tant Bramon com Ribas van qualificar d’“extremadament complex” i de “treball de mesos”. Ribas va recordar que això afecta sobretot les places Poeta Marquina i Espanya, però també l’estació de mercaderies, zones de Mas Gri i zones del parc Central. A més, el regidor va emmarcar també en aquesta taula el debat sobre “tot allò que l’Ajuntament ha pagat d’avançada per moltes obres que hauria d’haver executat Adif”. Segons va detallar Bramon, en aquesta comissió hi haurà un membre de cadascuna de les tres parts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

política

Aragonès “celebra” que Puigdemont posi “ara” en valor una taula entre governs

barcelona

Entitats ecologistes insten el PSC, ERC i Junts a renunciar als macroprojectes turístics

barcelona
política

Barcelona donarà suport a la creació d’un estat palestí

barcelona
política

Puigdemont proposa la cancel·lació del deute amb l’Estat

barcelona
Estat espanyol

Hazte Oír presenta una altra querella contra Begoña Gómez

Barcelona
política

Illa descarta fer “un Collboni” i ser investit amb els vots del PP

barcelona
política

El PSC es dispara en l’enquesta del CEO i ERC i Junts es disputen el segon lloc

barcelona
GIRONA

La CUP proposa més habitatge públic per ajudar els joves a emancipar-se

GIRONA
guerra a Europa

La corrupció torna a sacsejar el govern ucraïnès

barcelona