Política

Una legislatura abrupta

El Parlament viu el tram final d’un cicle polític sacsejat per la inhabilitació de Torra i la Covid-19

La judicialització de certs debats, com el de la monarquia, hi ha afegit més tensió

La cambra ha estat un focus de tensió constant entre JxCat i ERC

Arribats a aquest punt, constatar que la política catalana està instal·lada en un cicle d’excepcionalitat perpètua pot semblar una obvietat. Però és així. I el darrer exemple que ho il·lustra és l’esdevenidor de l’actual legislatura, la dotzena, que quedarà extinta un cop se celebrin les properes eleccions al Parlament. Els inicis d’aquesta etapa que encara ara vivim ja van ser absolutament insòlits. Fem memòria. A finals del 2017, l’autonomia catalana estava intervinguda formalment per l’aplicació del 155 i, en aquest context, el govern espanyol, presidit aleshores per Mariano Rajoy, va convocar uns comicis que van revalidar una nova majoria de l’independentisme. El país s’endinsava en una nova etapa en què el concepte clau havia de ser restitució, començant per les mateixes institucions, que havien quedat arraconades a una posició de subsidiarietat forçosa.

Des del punt de vista formal, o protocol·lari, la dotzena legislatura va arrencar el 17 de gener del 2018 amb la constitució del Parlament presidit pel republicà Roger Torrent. Aquell mateix dia, però, ja es va poder intuir que el recorregut que hi havia en l’horitzó seria costerut i abrupte. El primer fet que ho feia pensar era l’absència no volguda de vuit diputats de JxCat i ERC que aleshores ja estaven a la presó o a l’exili. Una circumstància que va donar peu a un llarg i tortuós litigi judicial i polític al voltant de la legitimitat, o no, de la possibilitat que aquests electes aspiressin, en primera instància, a la presidència de la Generalitat –el cas de Carles Puigdemont–. Posteriorment, el que va estar en joc va ser la possibilitat d’exercir el seu paper com a parlamentaris arran de la situació legal en què es trobaven. Com es va resoldre aquest atzucac ja és prou conegut. Ni Puigdemont, primer, ni Jordi Sànchez, després, van poder arribar a ser investits, i quan Jordi Turull (JxCat) ho va intentar, va topar amb el mur de les quatre abstencions de la CUP, que van impedir sumar una majoria. Era el 22 de març del 2018. L’endemà Pablo Llarena l’enviava a la presó juntament amb quatre encausats més. Per tancar el cercle, aquest mateix jutge, el 10 de juliol, suspenia de la condició de diputats Carles Puigdemont, Jordi Sànchez, Jordi Turull i Josep Rull (JxCat), i Oriol Junqueras i Raül Romeva (ERC).

Amb tots aquests antecedents, la tria d’un nou president es va convertir en un veritable torcebraç, que únicament es va desencallar amb l’elecció de Quim Torra el 14 de maig del 2018. Personatge més avesat a les lletres que al fang de la política institucional, Torra serà el nom clau d’aquesta dotzena legislatura. Com a grans objectius canònics, es va fixar la restitució de Puigdemont i els seus consellers, així com avançar cap al procés de construcció de la república. Ni en un ni en l’altre va reeixir. El seu serà un mandat recordat, per a molts, per l’eclosió de les tibantors entre JxCat i ERC, que han retronat especialment entre els murs del Parlament. La resposta institucional davant els embats de l’Estat ha estat motiu recurrent de brega entre els dos partits. N’és un exemple tot el que es va encadenar a partir de l’aprovació, l’octubre del 2018, d’una resolució dels comuns a favor de l’abolició de la monarquia que va ser declarada inconstitucional el juliol de l’any següent. Un cas que no només continua viu des del punt de vista judicial, i que ja es veurà com acaba, sinó que va esquerdar l’independentisme amb un debat, encara irresolt, sobre fins a quins límits s’ha de dur l’enfrontament amb l’Estat, i amb la imposició, arran d’això, d’una dinàmica d’autocensura sobre les discussions que es puguin fer, o deixar de fer, en un Parlament. La presència en la taula de diàleg i un eventual suport als pressupostos del govern de Sánchez són altres punts de fricció latents.

Ara bé, la inhabilitació del president Quim Torra arran de l’afer de la pancarta ha estat el gran detonant a la vista de la crisi entre JxCat i ERC. La impossibilitat de consensuar una resposta sòlida al procediment judicial que es va obrir contra el cap de govern per desobediència, arran d’una pancarta de suport als presos, va desbaratar els fràgils equilibris interns que sustentaven la coalició entre els dos partits. Fins on calia dur aquell xoc i en quin moment la prudència exigia aturar-lo eren el nus d’aquella disputa, que va assolir el punt culminant el 27 de gener d’enguany. El dia que Torra era desposseït de la seva acta parlamentària, i que va desembocar en un enfrontament transmès en directe entre les màximes instàncies de l’executiu (JxCat) i el legislatiu (ERC) del país. Dos dies més tard, l’encara president compareixia solemnement per proclamar que la confiança amb el seu aliat a l’executiu estava trencada. La legislatura estava esgotada i s’anunciaven unes eleccions que, malgrat tot, no tindrien data. Entremig d’aquesta trencadissa, el dia anterior, el 28 de gener, els presos compareixien al Parlament per donar el seu testimoni sobre el que havia suposat l’aplicació de l’article 155. De totes les imatges possibles d’aquesta etapa que ja s’esgota, aquesta seria, probablement, una de les més icòniques. Una altra d’imaginable, però en aquest cas figurada, podria ser la dels tres consellers de JxCat (Àngels Chacón, Miquel Buch i Mariàngela Vilallonga) que van caure fulminats en la crisi de govern que Torra va provocar tot just el setembre passat, i que s’ha de contextualitzar en el marc de les turbulències que també sacsegen l’espai polític postconvergent. Ara bé, posats a triar, també hi ha qui, com a foto representativa d’aquesta etapa, veuria la de la moció de censura que Ciutadans va presentar el 7 d’octubre del 2019, tot i que avui encara hi ha dubtes sobre si aquella maniobra pretenia erosionar realment Quim Torra, el PSC o Lorena Roldán.

El coronavirus ha estat el factor disruptiu que ha acabat tergiversant per complet la legislatura. El relat del govern s’ha hagut de modular, ja que la gestió de la pandèmia s’ha erigit en prioritat. Una de les moltes conseqüències d’això és que l’activitat legislativa d’aquest període, que fins aleshores havia estat més aviat minsa –van haver de passar catorze mesos per aprovar la primera llei–, s’ha multiplicat per poder donar cobertura legal a les mesures de xoc contra la crisi. Així, entre gener i finals de juliol, es van convalidar al Parlament fins a 27 decrets llei, tot un rècord.

Fora de l’emergència del moment, en aquest cicle polític s’ha pogut desbloquejar l’aprovació d’un pressupost de la Generalitat i s’han restituït, en part, algunes de les tretze normes –com ara els impostos als grans establiments comercials o sobre els actius no productius, entre d’altres– que havien estat tombades pel Constitucional en etapes anteriors. Així mateix, s’han ratificat les lleis per regular els lloguers i d’ordenació i protecció del litoral, per citar-ne algunes. En un altre pla, el Parlament s’ha dotat d’un pla d’igualtat pioner. Pel que fa a textos que el govern no ha tirat endavant, un dels més sensibles era el que versava sobre els contractes de serveis a les persones –llei Aragonès–. I la nova llei electoral? Haurà de continuar esperant el seu torn.

LES DATES

14.05.18
Investidura.
Quim Torra és nomenat 131è president de la Generalitat gràcies als vots de JxCat i ERC.
11.10.18
Corona.
S’aprova una resolució que demana l’abolició de la monarquia, text que seria mutilat després pel TC.
07.10.19
Censura.
El president Quim Torra surt indemne de la moció de censura de Cs, que només rep el suport del PP.
27.01.20
Acta.
El Parlament retira la condició de diputat a Quim Torra, decisió que precipita el divorci entre JxCat i ERC.
28.01.20
Presos.
Després de la sentència del Suprem, els presos participen en un debat a la cambra sobre el 155.
28.09.20
Inhabilitació.
El TS confirma la sentència del TSJC que inhabilita el president Torra per un delicte de desobediència.

Almenys tres plens fins a la dissolució de la cambra

F. Espiga

Tant li fa que sigui al Parlament, al Congrés o a l’Ajuntament de torn de qualsevol racó del país. El tram final d’una legislatura és, per definició, un període en què generalment s’espremen el calendari i els processos reglamentaris per intentar aprovar els afers que convé desencallar abans del parèntesi en l’activitat inherent a unes eleccions, que es pot arribar a allargar durant mesos. En el cas de la cambra catalana, quedarà dissolta formalment, si no hi ha cap sorpresa d’última hora, el 22 de desembre. Fins aleshores, està previst celebrar almenys tres plens: el primer, aquesta mateixa setmana; els altres dos, a repartir entre la primera quinzena de desembre. A banda de la incògnita sobre el que passarà finalment amb la llei de cambres –dins les files del govern hi ha sorolloses diferències sobre la conveniència de portar-la a debat de manera immediata, si cal a través del procediment de lectura única, o bé esperar fins a l’obertura del cicle polític que resulti de les urnes–, ara mateix el Parlament té nou projectes de llei en fase de tramitació. Per tant, un dels interrogants d’aquest final d’etapa és quins arribaran a ser ratificats, en un esprint digne de les millors cròniques ciclistes. S’especula que en podrien ser tres. Una d’aquestes iniciatives, que ja ha superat la fase d’esmenes, és el projecte de llei per a la igualtat de tracte i la no-discriminació, qüestió sobre la qual hi ha un ampli consens polític, que podria facilitar, o no, que acabi tirant endavant. A tot això, s’hi ha d’afegir que, abans de dissoldre’s, la cambra haurà de celebrar un debat sobre la corrupció, a petició de Ciutadans. Amb les eleccions previstes per al 14 de febrer, podria ser un primer acte de campanya.

Cs censura el govern per atiar la “confrontació”

F.Espiga

Per a Ciutadans, la legislatura que ja llangueix “ha estat gairebé perduda des del punt de vista de l’acció de govern”, ja que, a parer seu, la prioritat de l’executiu de JxCat i ERC ha estat “continuar atiant la confrontació entre els catalans i entre nosaltres i la resta dels espanyols”. En aquest context, un dels principals retrets que fa la formació és la gestió de la pandèmia i, més concretament, com el govern ha intentat aprofitar la crisi per “sortir de la crisi amb avantatge i marcar paquet (en paraules de l’exconseller d’ERC Xavier Vendrell)”.

Això seria la creu. Pel que fa a la cara o l’aspecte que més convé ressenyar d’aquest darrer cicle polític, Ciutadans remarca justament la seva tasca com a oposició “destapant les corrupteles del govern, la despesa supèrflua o la falta de transparència”. I, sobre això, recorden que el seu ha estat el grup que ha presentat més iniciatives parlamentàries al llarg de la legislatura.

JxCat destaca l’activitat parlamentària tot i la repressió

Geis deplora l’autocensura al Parlament en qüestions com l’autodeterminació o la reprovació del rei
El grup reclama una modernització tecnològica de la cambra i l’extensió del vot telemàtic
Emili Bella
JxCat lamenta l’“abús” de l’oposició dels debats monogràfics

La repressió, que ha impedit investidures –de Carles Puigdemont, Jordi Sànchez i Jordi Turull–, ha retirat actes de diputats i ha condicionat el normal debat parlamentari a l’hora d’abordar qüestions com l’autodeterminació o la reprovació de la monarquia espanyola, ha marcat una legislatura en què els 34 diputats de Junts per Catalunya amb prou feines han pogut coincidir en una sessió plenària. Malgrat les dificultats derivades de la judicialització permanent, la portaveu del grup, Gemma Geis, destaca que s’han aprovat nou projectes de llei i quinze proposicions de llei i s’han debatut 56 decrets llei (dels quals 52 han tingut llum verd). “Han estat tres anys gens fàcils, i aquest últim, la pandèmia”, lamenta Geis, que deplora “l’autocensura per part del Parlament per poder debatre sobre allò que els ciutadans demanen i figura als programes electorals”. “Pots ser independentista o unionista, però que hem viscut una situació d’anormalitat quan part dels diputats elegits i del govern són a la presó és evident”, constata.

La portaveu destaca que des de la irrupció del coronavirus, el seu grup és l’únic que vota de forma telemàtica. “Aquesta és una lluita de JxCat”, explica Geis, que agraeix al personal del Parlament l’habilitació d’un sistema per fer-ho possible. Tanmateix, recorda que encara falta molt de camí per recórrer en aquest àmbit: “Cal actualitzar el Parlament pel que fa a infraestructura tecnològica, a funcionament intern, a administració electrònica. Hem vist moltes mancances. Veiem la necessitat de transformació d’un Parlament en què es combini la solemnitat de la institució amb la seva modernització.”

D’altra banda, el grup troba que l’oposició ha “abusat” dels debats monogràfics, cosa que, a parer de Geis, ha fet que tinguin “menys qualitat i rellevància”. “L’acció de govern necessita un tempo”, argumenta.

En canvi, destaquen positivament la feina feta en les comissions d’investigació sobre els atemptats del 17 d’agost del 2017 a Barcelona i Cambrils, la del cas Castor i la del 155, “tres comissions d’investigació que han estat importants i relliguen amb el compromís polític de JxCat”.

Entre les lleis aprovades sobresurt, és clar, la del pressupost, que va tirar endavant amb els vots de JxCat i ERC i l’abstenció de Catalunya en Comú Podem, i que ha servit per poder ampliar algunes partides en temps de pandèmia que d’altra manera no s’haurien pogut modificar, però JxCat també posa l’accent en els textos legals desencallats que el fragor polític del dia a dia potser ha deixat en un segon terme, però igualment importants, com la de protecció i ordenació del litoral, la llei de l’Agència de Salut Pública o la que combat el malbaratament alimentari.

Pel PSC, algun consens no salva “el desprestigi”

Xavier Miró

El PSC tria els pocs consensos en lleis específiques com la del malbaratament alimentari o la salut bucodental com el millor de la legislatura. La portaveu adjunta, Alícia Romero, recorda que les lleis aprovades per unanimitat han estat una excepció però esdevenen “sòlides i duradores”, i indica que “tant de bo” aquesta fos la tònica habitual per acordar lleis i plans sobre les prioritats del país. Els socialistes, però, no salven per aquestes excepcions la legislatura i creuen que “el desgovern” de l’executiu català –“més pendent de les lluites partidistes” – ha desprestigiat les institucions, tant el govern com el president. Per Romero, “el prestigi costa molt de recuperar i caldrà un esforç entre tots”. Posa d’exemples les divergències recents entre consellers sobre teletreball, autònoms o reobertura de la restauració, i tria la renda garantida com la principal víctima del “desgovern”. El PSC manté el suport a les mesures sanitàries però retreu improvisacions, especulacions i manca d’acompanyament econòmic en la Covid-19.

CatECP lamenta la crisi i les tensions en el govern

J.A

El grup parlamentari de Catalunya en Comú-Podem (CatECP) considera que aquesta ha estat una legislatura de crisi i tensions constants a la Generalitat i que el govern de coalició format per JxCat i ERC no ha funcionat, “ni amb pandèmia ni sense”.

Es comuns retreuen que han reclamat al govern més empatia i ajudes socials, però sense fer demagògia amb les mesures sanitàries i restrictives com asseguren que sí que ha fet el PSC. En aquest sentit, destaquen com a fet positiu que la seva oposició constructiva va permetre “arrossegar” el govern a un acord pressupostari que ha permès destinar 900 milions d’euros més a la sanitat pública, a més de rebaixar un 30% les taxes universitàries i augmentar el pressupost per a escoles bressol, passant de 0 a 70 milions. Per la formació, el que necessita Catalunya és un govern sòlid que aporti acords i solucions.

ERC veu en la pandèmia la demostració que cal un estat

Sabrià constata la complexitat de la legislatura de la “reconstrucció” i assenyala el contrast entre els ajuts que la Generalitat ofereix als autònoms i la pujada de la quota per part del govern de l’Estat
Emili Bella

En la legislatura que havia d’anar de la restitució a la Constitució, ERC recorda que la recuperació de les institucions després del 155 era cabdal i que ningú no es podia imaginar un final amb una pandèmia de coronavirus que ha trastocat el país de dalt a baix. En aquest sentit, la gestió de la pandèmia no ha fet sinó reforçar la convicció d’ERC que cal un estat propi. “Preservar les vides, de vegades arriscant l’economia, ha de permetre aixecar l’economia després. Això no ens fa haver canviat les prioritats, en el sentit de ser més o menys independentistes. En som igual. Es fa palmària la necessitat d’un estat, però és evident també que en el dia d’avui s’han de gestionar moltes coses”, constata el president del grup parlamentari republicà, Sergi Sabrià, que observa més complexitat en l’actual legislatura respecte a l’anterior pel fet que aleshores hi havia un objectiu il·lusionador de construcció, mentre que avui l’independentisme es dedica a la reconstrucció.

Sabrià posa com a exemple de la necessitat d’un estat les ajudes als autònoms. “Acabes posant recursos, pocs, per fer una feina que no és teva, a tot arreu ho estan fent els estats, i l’Estat espanyol els està apujant la quota. Surts a intentar donar un impuls –i no surt bé i hem de demanar disculpes i hem de trobar noves vies– posant una tireta a una ferida que no és teva”, assenyala.

Quant a l’activitat parlamentària, al marge de la repressió, Sabrià lamenta que la fragmentació ha dificultat trobar majories àmplies per desencallar la renovació d’òrgans com ara la CCMA, el Consell de Garanties Estatutàries i el Síndic de Greuges, un repte que els republicans es posen per a la pròxima legislatura.

Esmena a la totalitat del PP a l’executiu

F.E

El grup parlamentari del PP fa una crítica frontal i sense fissures al que ha donat de si aquesta legislatura, fins al punt que el positiu que n’extreuen és que aquesta ja s’acaba. En termes acadèmics, el suspens que atorguen al govern català és inapel·lable. A partir d’aquesta valoració, són majoria els aspectes negatius a destacar d’aquest últim cicle polític, però posats a triar-ne un, el PP es decanta pel “populisme” que, a parer seu, ha guiat tota l’acció de l’executiu. Per posar-ne alguns exemples, citen la qüestió de la llengua a l’escola, “l’ús partidista de la pandèmia”, o qüestions de caràcter més ideològic com ara “els decrets d’habitatge que protegeixen els okupes o la limitació del preu del lloguer, així com els atacs a l’escola concertada”, mesures que els populars ja han expressat la seva voluntat explícita d’impugnar a través de la via judicial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Guerra a Gaza

Un oasi de pau contra l’odi

Neve Shalom
Marc Sanabria
Cap de l’oposició a Palau-solità i Plegamans i portaveu del PSC

“La biblioteca era la punta de llança de la renovació”

Palau-solità i Plegamans
política

El govern va renovar al febrer les condicions per al Hard Rock

barcelona
estat espanyol

Europa reacciona a la “bomba a Espanya” de la possible dimissió de Sánchez

barcelona
ESTAT ESPANYOL

Rovira empatitza amb Sánchez i li recorda que ella és a l’exili

BARCELONA
estat espanyol

Puigdemont anima Sánchez a presentar una qüestió de confiança

barcelona
estat espanyol

Feijóo acusa Sánchez de desistiment de funcions i de victimitzar-se

barcelona
estat espanyol

Yolanda Díaz dona suport a Sánchez i crida a “defensar la democràcia”

barcelona
estat espanyol

Rufián: “Malgrat tot, avui només es pot donar suport a Pedro Sánchez”

barcelona