Tomben la comissió d’investigació sobre l’espionatge al Congrés pel vot en contra del PSOE
La Junta de Portaveus sí que dona llum verda a la compareixença de Pedro Sánchez per abordar la qüestió
La Junta de Portaveus ha tombat aquest dimarts la comissió d’investigació sobre l’espionatge amb Pegasus i Candiru que van registrar al Congrés Unides Podem, ERC, JxCat, PDeCAT, CUP, PNB, EH Bildu, Més País, Compromís i el BNG. El PSOE s’ha alineat amb el PP, Vox i Cs i ha votat en contra de crear-la. El ministre de Presidència, Félix Bolaños, ja havia avançat que els socialistes no donaven suport a la petició i ha circumscrit el retiment de comptes a la comissió de secrets oficials, que es va constituir la setmana passada i que es reunirà a porta tancada.
En canvi, l’òrgan parlamentari ha donat llum verda a la compareixença del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, al ple del Congrés per abordar la qüestió.
Segons ha argumentat al matí Bolaños a la Cadena SER, la comissió d’investigació no aportaria cap informació rellevant ni tindria cap utilitat per la llei de secrets oficials que impedeix tractar les qüestions relacionades amb el CNI públicament.
La petició conjunta d’aquestes deu formacions polítiques sostenia que “la responsabilitat de l’espionatge apunta directament al govern espanyol” i argumentava que hi ha indicis d’un “espionatge sistemàtic i generalitzat d’orientació política”.
“Es considera oportuna la creació d’una comissió d’investigació sobre els presumptes mals usos d’estaments i recursos públics per a la persecució política i, concretament, la intromissió en la intimitat i privacitat de líders polítics, institucions i persones individuals”, defensa l’escrit.
En la votació, s’ha evidenciat la diferència entre els membres de la coalició, ja que Unides Podem ha votat a favor de la petició registrada amb els grups independentistes i sobiranistes al marge del PSOE.
Reacció de Plaja
La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha lamentat breument la negativa del PSOE, PP, Vox i Cs a que el Congrés dels Diputats creï una comissió d’investigació pels espionatges amb el programari Pegasus i el ‘Catalangate’. El vot contrari d’aquests grups a la Junta de Portaveus ha evitat que la comissió tiri endavant, i Plaja s’ha preguntat quins deuen ser els motius. “Quin problema hi ha en que hi hagi una comissió per esclarir-ho? Qui té por que surti a la llum alguna cosa? En una democràcia plena no es pot fer una comissió per a investigar un escàndol que ja és internacional?”, ha qüestionat en ser preguntada sobre el tema en la roda de premsa posterior al Consell Executiu.
Comissió de secrets oficials, dijous
La comissió de secrets oficials del Congrés que abordarà l’espionatge es reunirà dijous a les 9 hores, segons fonts parlamentàries. Hi compareixerà la directora del CNI, Paz Esteban. La Mesa de la cambra baixa ha admès a tràmit aquest dimarts la sol·licitud de compareixença d’Esteban a aquesta comissió “per explicar les conclusions de l’exercici de control intern del CNI”. La sessió serà a porta tancada i està subjecta a la llei de secrets oficials i, per tant, els seus membres no poden explicar cap de les informacions que hi obtenen.
Formen part de la comissió deu diputats, un per cada grup parlamentari, entre els quals també hi ha independentistes. Hi seran Gabriel Rufián (ERC), Míriam Nogueras (JxCat), Albert Botran (CUP) i Mertxe Aizpurua (EH Bildu). La comissió es reunirà una setmana després que es constituís i més de dos anys després de l’inici de la legislatura.
A banda, la ministra de Defensa, Margarita Robles, compareixerà demà dimecres a les 10.30 h a la comissió de Defensa de la cambra baixa. Ho farà a petició pròpia i el motiu de la sol·licitud no és el ‘Catalangate’, però previsiblement no es podrà escapar de la qüestió en el torn de preguntes.
El motiu adduït per comparèixer és informar “sobre l’aprovació de la Brúixola Estratègica de la Unió Europea i els seus efectes sobre la projecció de les Forces Armades en les missions internacionals”.
