Política

PSC, ERC, Junts i comuns acorden una nova llei perquè el català sigui llengua vehicular i el castellà, “d’ús curricular”

“El castellà és emprat en els termes que fixin els projectes lingüístics de cada centre”, diu la proposició de llei

La proposició de llei ha estat registrada aquesta tarda

Els grups parlamentaris de PSC-Units, ERC, Junts i En Comú Podem han registrat aquesta tarda una proposició de llei com a resposta a la sentència del TSJC que imposa el 25% de castellà a l’escola. El pacte dels quatre grups passa perquè, d’acord amb la nova llei, el català sigui “llengua vehicular”, i que el castellà -junt amb el català- sigui idioma “d’ús curricular”. A més, el document, signat poc abans que tanqués el registre del Parlament, indica que el castellà “és emprat en els termes que fixin els projectes lingüístics de cada centre”. L’acord també afegeix que “la determinació de la presència de les llengües oficials en l’ensenyament ha de tenir en compte la situació sociolingüística”.

La proposició de llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials a l’ensenyament no universitari, que els partits demanen que es tramiti pel procediment de lectura única i per urgència extraordinària, té per objecte la regulació de les llengües amb criteris pedagògics i de forma singularitzada per a cada centre educatiu. El català apareix com la llengua normalment emprada com a llengua vehicular i d’aprenentatge i la d’ús normal en l’acollida de l’alumnat nouvingut. El castellà s’usarà en els termes que fixi cada centre educatiu a través del seu projecte lingüístic. Al igual que el català, ha de tenir una presència adequada als currículums perquè tots els estudiants tinguin un domini escrit i oral de totes dues llengües a la fi de l’ensenyament obligatori. La presència de les llengües s’ha de fer amb un criteri exclusivament pedagògic, segons recull la proposició de llei, i s’ha de fer de forma singularitzada per a cada centre educatiu.

La llei d’educació de Catalunya, del 2009, estableix que els projectes lingüístics han d’atendre la realitat sociolingüística del centre educatiu. Els projectes lingüístics s’han d’ajustar a la nova llei i a l’ordenació curricular de les diferents etapes educatives. Als centres educatius de l’Aran, els projectes lingüístics han de garantir l’aprenentatge i l’ús curricular i educatiu habitual de l’aranès. El departament d’Educació verificarà que s’adeqüen a la normativa vigent.

L’ensenyament per tal que l’alumnat assoleixi el ple domini de les dues llengües en acabar l’ESO no s’ha de circumscriure només a les aules sinó que s’ha d’incloure tots s els espais educatius i els recursos d’aprenentatge, també els de caràcter digital.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Refer la llei d’enjudiciament

Madrid

Turquia, mediadora per interès

Istanbul
Brigid Laffan
Presidenta de l’European Policy Centre

“Les guerres a Ucraïna i Gaza definiran el futur d’Europa”

Barcelona
Susanna Bazán López
Cap de l’oposició a Porqueres (Junts per Porqueres)

“Hi ha una mala gestió de govern i falta transparència”

Porfqueres
política

Collboni perd la moció de confiança, però anuncia una ampliació del govern

barcelona
rússia

Sis anys de presó per a una membre de Pussy Riot

barcelona
rússia

El Kremlin continua entossudit a culpar Kíiv de l’atemptat

barcelona
polònia

Destituït i investigat per espionatge el cap de l’Eurocos

barcelona
política

Podem es desdiu i no es presentarà al 12-M

barcelona