En directe
Congrés dels Diputats
El ple rebutja la moció de censura a Pedro Sánchez
El candidat, Ramón Tamames, només ha rebut 53 dels 176 vots necessaris
Vox es queda sola en la votació i només suma un vot als seus, el de l’exdiputat de Cs Pablo Cambronero
Abascal: “Sabíem quin seria el resultat però estem satisfets: El govern ha quedat retratat”
El ple del Congrés dels Diputats ha tombat aquest dimecres al migdia la moció de censura impulsada per la ultradreta contra el president del govern espanyol, Pedro Sánchez.
El candidat presentat per Vox, el professor, economista i exdiputat comunista i centrista Ramón Tamames, només ha obtingut 53 dels 176 vots que necessitava perquè la iniciativa tirés endavant. La resta de grups hi han votat en contra (201 diputats) o s’han abstingut (91 vots).
El PP ja havia anunciat que no es pronunciaria ni a favor ni en contra i només es preveia el suport dels 52 parlamentaris de Vox. L’única sorpresa en la votació –en la qual hi han participat 349 diputats i que s’ha fet en veu alta– ha estat el sí de l’exdiputat de Ciutadans (Cs) Pablo Cambronero, ara al Grup Mixt.
🔴 He votado SI a la Moción de Censura del candidato Tamames.
— Pablo Cambronero 🇪🇦 (@PabloCamPiq) March 22, 2023
Me ha guiado el respeto que tengo a una persona que cree en otro tipo de política y que fue ingeniero de nuestra democracia.
Tb tengo 1260 razones (iniciativas) para censurar a @sanchezcastejon y querer elecciones. pic.twitter.com/0Wj6vkr1Ex
En declaracions als mitjans després del ple, el líder de Vox, Santiago Abascal, ha reconegut que eren conscients de “quin seria el resultat” però ha assegurat que estan “satisfets”, perquè “el govern ha quedat retratat”.
El debat de la moció de censura contra el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, s’ha reprès a les nou del matí amb la intervenció de la portaveu del PP, Cuca Gamarra, que ha confirmat l’abstenció del seu partit.
La diputada popular ha justificat la decisió del seu grup de no votar-hi a favor “per respecte als espanyols”. “Però tampoc hi votaran en contra per respecte a Tamames”, ha afegit. “No és ni el nostre relat ni el nostre candidat ni el nostre projecte”, ha argumentat. “El PP seguirà el seu propi camí”, ha reblat.
La número 2 dels conservadors ha defensat que hi ha molts motius pels quals Sánchez “mereix la censura”, però ha dit que aquesta arribarà a les urnes i no amb una iniciativa parlamentària que està “derrotada” abans de començar.
En aquest sentit, ha instat el president del govern a convocar ja les eleccions i per sortir amb “dignitat” i “estalviar-nos uns mesos agònics”.
La portaveu del PP ha retret a Vox que faci l’“inexplicable regal” d’una “victòria parlamentària” al govern de coalició, perquè li permet “exhibir una unitat que no té” i, a més, “entronitzar” la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, que ha estat “proclamada la marca blanca de Pedro Sánchez al capdavant de Podem”.
Moció “bumerang”
La següent intervenció ha estat la del portaveu del Grup Socialista, Patxi López, que ha agraït irònicament a Tamames haver-se prestat per a una moció de censura “bumerang”.
I és que segons el socialista, la iniciativa de Vox ha servit per demostrar “la fortalesa i l’enorme recorregut de futur d’aquest govern” i evidenciar, segons ell, la manca de projecte de la dreta. “Gràcies, senyor Tamames, per fer veure a tot Espanya que el govern progressista presidit per Pedro Sánchez és el govern de la gent i cal que duri molt, perquè els ciutadans han vist que darrer l’alternativa no hi ha absolutament res”, ha dit.
A més, ha afirmat que la moció ha “retratat Vox com allò que és: l’extrema dreta que només proposa el retorn al passat”. “Gràcies per aquesta oportunitat per desemmascarar els odiadors professionals”, ha afegit.
Segons López, al debat ha quedat “manifestament clar, que la dreta i l’extrema dreta estan junts, que són el mateix i que defensen el mateix”, i ha “certificat” que el PP està “lligat a Vox”. “El futur de Feijóo està en mans de Vox, i ja no enganyen a ningú”, ha afirmat. A més, ha lamentat que “des que [el president del PP, Alberto Núñez] Feijóo ha aparegut amb la seva aura de moderat no ha fet més que portar el PP cada vegada més cap a l’extrema dreta”
López ha recriminat a Tamames la seva “impresentable” reflexió sobre la memòria històrica i que s’hagi prestat per a aquesta “representació”. “Vox és una esmena a la totalitat a aquests més de 40 anys de democràcia i a la Transició que tant diu defensar. Després del que hem vist, vostè ja no la representa”, ha etzibat a Tamames.
Resultat anunciat
El candidat de la moció, el professor, economista i exdiputat comunista Ramón Tamames, ha declarat aquest matí que és funció de Vox intentar convèncer el PP perquè voti a favor de la moció de censura i no del candidat.
Tamames ha destacat que el debat ha generat “molt interès a tot el país” i espera que les intervencions del PP i PSOE d’avui siguin “interessants”. Segons ell, aquesta és una “ocasió estupenda per donar un bon repàs a la situació de la societat espanyola”. “Aquest és el joc parlamentari més fructífer”, ha afegit just abans d’entrar a l’hemicicle.