Política

EUA

El congrés aprova mantenir obert el govern federal

Republicans i demòcrates arriben a un acord ‘in extremis’ i autoritzen el flux de diner per un període de 45 dies, tot i que no s’inclouen noves partides per a Ucraïna ni per a la frontera

La Cambra Baixa dels Estats Units ha aprovat una mesura provisional per finançar el govern federal durant 45 dies i evitar el tancament imminent de l’Administració aquesta mitjanit.

La proposta, que ha anunciat avui al matí el president de la Cambra Baixa, el republicà Kevin McCarthy, ha obtingut finalment 334 vots a favor, 209 congressistes demòcrates i 125 republicans, que compten amb la majoria a la Cambra de Representants.

Un total de 91 republicans han votat en contra, molts d’ells pertanyents al grup de congressistes més radicals, que estan entorpint l’aprovació del pressupost del país demanant retallades més grans.

La mesura ha de ser aprovada també pel Senat, que només té fins a la mitjanit d’avui per realitzar la votació. La mesura aprovada permetrà que hi hagi diner per a les agències governamentals fins a mitjans de novembre, i també mantindrà els fons per a la recuperació de desastres naturals al país però no inclourà noves partides per a Ucraïna ni tampoc per a la frontera.

Aquests eren dos dels punts de fricció entre demòcrates i republicans, i McCarthy va optar per eliminar-los del document i facilitar l’aprovació de la mesura.

Per evitar el tancament del govern federal, la Cambra Baixa ha aprovat una mesura provisional “que mantindrà obert el govern durant 45 dies i brindarà ajut en casos de desastre als ciutadans nord-americans des de Florida fins a Hawaii”, ha declarat McCarthy a la premsa.

El republicà, que durant el dia ha emfatitzat en la necessitat d’“assegurar la frontera”, urgint els demòcrates a donar-hi suport si no volien que el fracàs recaigués en ells, ja que “estem posant en joc un element que permetrà seguir pagant les nostres tropes”, va afegir, anant més enllà, que si el president Joe Biden exercia pressió en contra de la mesura provisional, “el tancament recaurà sobre ell”.

La resolució requeria del suport de dos terços de la Cambra perquè s’aprovès, ja que s’està considerant un mecanisme accelerat anomenat suspensió de les regles. El suport finalment s’ha aconseguit, tot i que ‘in extremis’.

Intent fallit

Així doncs, a partir de demà, l’Administració pública nord-americana ja no es quedarà sense fons i no haurà de tancar de la majoria de les agències governamentals, museus i parcs nacionals, mentre que 1,3 milions de militars i centenars de milers de funcionaris seguiran percebent el seu salari.

McCarthy va intentar aquest divendres sense èxit aprovar un projecte de llei que hauria finançat l’Administració durant un mes addicional, fins al 31 d’octubre, però que contenia límits a programes d’asil i retallades a totes les partides, excepte a la seguretat fronterera.

En contra d’aquest projecte van votar els demòcrates, que s’oposen a aquestes provisions sobre la frontera, i els republicans de l’ala dura, que rebutgen qualsevol mesura per mantenir operativa l’Administració i segueixen instruccions de l’ex president Donald Trump (2017-2021). Aquest grup reduït està descontent amb les cessions que McCarthy va fer en favor de la Casa Blanca el maig passat, per aprovar un pla que va evitar que el país entrés en suspensió de pagaments per primera vegada en la seva història. Malgrat la delicada situació i l’escassedat de temps per aportar-hi una solució, Trump no va parar d’instar els seus seguidors a la Cambra Baixa a resistir i provocar el tancament del govern. Finalment, no se n’ha sortit i la mesura que manté el govern federal obert ha estat aprovada



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Conflicte bèl·lic al pròxim orient

El món, pendent de la treva a Gaza

Tel Aviv
Política

Felip VI obvia l’amnistia

madrid
POLÍTICA

Suport rotund a Pere Saló, afí a Gemma Geis i que presidirà l’agrupació de Junts a Girona

girona
llei d’amnistia

Bolaños es desplaça a Brussel·les per explicar la llei d’amnistia a Reynders i Jourova

barcelona
perú

El Constitucional del Perú diu que Fujimori ha de ser alliberat

barcelona

Socialistes i Més recorren al TC el decret a les Illes contra el requisit del català a la sanitat

BARCELONA
conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Stoltenberg assegura que Ucraïna està “més a prop que mai” de l’OTAN i es compromet mantenir el suport de l’aliança

barcelona
conflicte bèl·lic al pròxim orient

Israel s’oposa en l’ONU frontalment a un alto el foc permanent a Gaza

barcelona
estat francès

El ministre de Justícia francès queda absolt en el cas de conflicte d’interessos

barcelona