Política

NATÀLIA FIGUERAS

ALCALDESSA DE MAÇANET DE LA SELVA

“Ens queixem que hagin tancat el CAP”

“Molta gent de segona residència va venir al poble abans del 13 de març i s’hi ha quedat”

“Hi haurà restricció d’aparcaments”

Un regidor a la setmana
L’equip de govern de Maçanet, amb SOM, ERC i el PSC, fa una sessió virtual d’explicació de la gestió de la Covid-19 des de fa cinc setmanes. Els veïns hi poden participar i fer preguntes als regidors. La sessió sobre benestar social, del 30 d’abril, havia tingut 1.806 visualitzacions fins dijous al migdia.

Natàlia Figueras (Maçanet de la Selva, 1989) és l’alcaldessa de Maçanet (7.200 habitants) des del 2019. Figueras va estar al Consell Comarcal de la Selva del 2011 al 2015 i va ser diputada al Parlament del 2015 al 2017. És la presidenta de Junts a la vegueria de Girona.

Com han treballat durant l’estat d’alarma?
Davant de tota la situació que hem tingut, tenim un percentatge baix de contagis, una vintena de positius, segons els mapes de salut, i unes 70 persones tenen símptomes. En comparació amb pobles propers i de la nostra dimensió, les xifres són més baixes. Tota la gestió de l’Ajuntament es va poder reordenar i ha funcionat. No vam parar de cop. En el registre, sempre hi ha una persona fent atenció i, amb mesures, agafen el telèfon i acompanyen la gent. A l’àrea de secretaria i intervenció, el motor de l’Ajuntament, fan reunions virtuals i físiques.
Quines mesures han pres?
En la fase 0, hem estat en col·laboració amb els comerços, han anat obrint progressivament. Nosaltres ens marcàvem el dia 11 com a data. En el cas dels bars i els restaurants [n’hi ha 31], els hem anat a veure perquè puguin tenir més espais de terrassa. En la fase 1, hi haurà restricció d’aparcament en una part de l’avinguda Catalunya. Només hi podran passar els vianants, els veïns que tinguin gual i per a càrrega i descàrrega [...]. Hem eximit de pagar la taxa d’escombraries del segon trimestre aquells negocis que estiguin tancats. I els bars i els restaurants no hauran de pagar la taxa d’ocupació pública. Estem preparant una línia d’ajudes directes a les famílies, autònoms i comerços. S’aprovarà en el ple del dia 20 i la partida serà de 80.000 euros. Al Banc dels Aliments hi havia 6.000 euros i ara la partida és de 12.000. Quant a serveis socials, el que és l’educadora social, hem passat de 8.000 a 20.000 euros.
Des de l’àrea de Seguretat i Via Pública, vam crear un grup de voluntaris que van ajudar la gent que ho necessitava i anava a comprar a la farmàcia o a llençar les escombraries. Un segon grup, de benestar social, va donar resposta a gent afectada per ERTO, a qui se li esgotava la prestació per atur, i gent que requeria acompanyament. En seguretat i via pública hem desinfectat, netejat i hem fet complir el confinament.
Han tingut vinguda sobtada de gent a les segones residències?
Ens hem trobat que, abans de les restriccions, ja es va venir a instal·lar molta gent al poble. El mateix dia 13 va venir gent a viure aquí tot aquest temps. Ara som unes 10.000 persones. Van venir quan això no estava prohibit, però sí que és cert que el primer cap de setmana d’abril va haver-hi moltes vingudes. Ara hi ha trasllat de gent que es queda aquí [a les urbanitzacions de Residencial Park, Mas Altaba i Montbarbat].
El CAP està tancat des del 23 de març? S’ha d’anar a Sils, Vidreres o Santa Coloma de Farners?
La primera setmana va ser caòtica. Hi ha una dinàmica de treball diferent, havent de demanar hora, havent de trucar... i l’entrada i la sortida, restringida. En ple confinament, la patacada emocional va ser forta. La gent sol anar al CAP de Sils ara, i es van haver de regular visites, programes. L’Ajuntament va haver de fer la gestió d’informar que el CAP estava tancat i s’hi havia de trucar. Hem tingut sempre el contacte amb la persona de l’àrea bàsica. Ens hem queixat al departament i no sabem quan es reobrirà el CAP. Entenem els motius, però no hi estem d’acord. Ens agradaria que estigués obert les 24 hores, però habitualment el cap de setmana està tancat i aquest estiu tindrem molta més gent i més necessitats.
Abans, m’ha parlat de personal de l’Ajuntament. Hi van la secretària i l’interventor? I vostè?
Sempre hi ha algú, al registre, i a secretaria i intervenció van venint. Molts tràmits administratius s’han parat des del 13 de març per l’estat d’alarma i això ha permès, per exemple, que poséssim al dia llicències i documentació en l’àrea de Serveis Tècnics, que inclou enginyeria, l’aparellador i l’àrea de Medi Ambient. Una part que ha estat funcionant sempre és l’àrea de Seguretat i Via Pública. La brigada i el cos de guàrdia municipal fan torns. Un torn, una setmana i l’altre, l’altra (de dilluns a diumenge). Tenim un equip de neteja de via pública i un equip de jardineria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia