Política

Decisions ‘in extremis'

El govern sortint prorroga durant tot l'any vinent el conveni perquè Renfe continuï operant el servei de rodalies i formalitza el traspàs de regionals per a l'1 de gener

Nadal defensa la prudència dels darrers acords presos

Dos dies abans que es constitueixi el nou Parlament i unes dues setmanes abans que ho faci el futur govern, l'executiu en funcions va acordar ahir prorrogar durant tot el 2011 el conveni vigent amb Renfe perquè continuï operant el servei de rodalies, que al gener farà un any que va ser traspassat a la Generalitat.

La decisió, que haurà de ser assumida pel nou gabinet d'Artur Mas, es va prendre en la que probablement serà la penúltima reunió del tripartit, ja que no es tanca la porta a fer-ne una última la setmana vinent. La pròrroga desvetlla, ni que sigui temporalment, una de les incògnites que planaven des de fa un any, quan l'Estat va transferir les rodalies, sobre la possibilitat de canviar l'operador un cop passessin els 12 mesos en què Renfe es mantenia al capdavant del servei. El conseller de Política Territorial en funcions, Joaquim Nadal, es va mostrar partidari que hi segueixi sent fins i tot més enllà del 2011. Seria “l'escenari desitjable, sempre que s'acordi amb Renfe un altre contracte programa “amb noves condicions”. El govern sortint no ha consultat la decisió amb CiU perquè entén que “és un acord ordinari”.

La pròrroga perquè Renfe continuï operant el servei de rodalies és un dels convenis en matèria ferroviària aprovats ahir, que també inclouen la modificació del que es va subscriure quan es va assumir la transferència per incloure-hi la de regionals, que es farà efectiva en dues setmanes, l'1 de gener. El govern en funcions també va acordar que el servei de regionals es declari d'interès públic –per accedir a subvencions, com rodalies– i l'ampliació del pacte amb Adif i Foment per utilitzar la infraestructura ferroviària. El càlcul és que hi haurà 763 trens regionals setmanals circulant de mitjana, 256 treballadors i 56 unitats de parc mòbil.

En contrast amb CiU

Els acords presos pel govern sortint en les darreres setmanes han aixecat alguns recels a CiU. Nadal els va defensar contraposant-los als que la federació va prendre quan va deixar la Generalitat el 2003, entre els quals hi havia, com recorden els socialistes, la pròrroga fins al 2014 de les concessions sobre la inspecció tècnica de vehicles a diferents concessionàries o adjudicacions d'obres, com les de l'L9 del metro. “Hi ha una diferència abismal a favor de la prudència i del rigor estricte en la presa de decisions”, va defensar el conseller.

Malgrat que se'ls esperava, CiU va rebre amb malestar els acords. “Ens hauríem de demanar si un govern en funcions ha de prendre decisions que condicionin tant el futur”, va replicar el diputat electe de la federació, Josep Rull.

Des de CiU ja s'han mostrat reiteradament en contra dels traspassos de rodalies i regionals a la Generalitat perquè els consideren “insuficients”. El compromís de la federació és “renegociar-los” amb l'Estat. Amb la mirada no tant posada en l'operador, Renfe, com en el que encara continua sent el gestor de la infraestructura, Adif.

Ens hauríem de demanar si un govern en funcions ha de prendre decisions que condicionin tant
Josep Rull
diputat electe de ciu
Hi ha una diferència abismal a favor de la prudència i del rigor estricte en la presa de decisions d'aquest govern
És en estricta continuïtat dels ja subscrits i és un acord que podem considerar ordinari
Joaquim Nadal
conseller de ptop en funcions


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.