El teletreball permet reduir la contaminació fins a un 10%
L’ampliació dels dies de jornada laboral a casa faria millorar els nivells de NO2
El confinament a causa de la crisi sanitària ha permès observar els beneficis d’una reducció de la mobilitat pel que fa a la qualitat de l’aire. Un estudi elaborat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) amb dades del període de restricció obligada de la mobilitat pel confinament per la Covid-19 conclou que implantar el sistema de teletreball permetria reduir els nivells de diòxid de nitrogen (NO2), el principal contaminant relacionat amb les emissions del trànsit, fins a un 10%.
L’estudi s’ha fet a partir de les dades obtingudes d’un model de qualitat de l’aire juntament amb els mesuraments de les estacions XVPCA registrades a l’àrea metropolitana de Barcelona. Tenint en compte que el 85% dels treballadors de l’àrea metropolitana es dedica al sector serveis i que prop del 40% del trànsit de vehicles personals està relacionat amb el treball, els investigadors van plantejar tres escenaris sociolaborals diferents sobre la base de la implantació de dos, tres o quatre dies setmanals de teletreball, i van estudiar els canvis en la contaminació amb un model de qualitat de l’aire per a cada un.
Amb dos dies a la setmana de teletreball, es podrien reduir les emissions contaminants relacionades amb el trànsit en un 5% i, amb aquestes, els nivells de NO2 en un 4%. Aquest escenari suposa una disminució dels desplaçaments laborals del 12,5%, si el 20% dels treballadors del sector serveis s’acollís a aquesta opció. Amb tres dies de teletreball, la reducció d’emissions seria del 10% i els nivells de NO2, del 8% si un 30% dels empleats s’acollís a aquesta opció. Per aconseguir la reducció d’un 10% del NO2 i d’un 15% de les emissions contaminants caldria que un 40% dels empleats del sector serveis teletreballessin quatre dies a la setmana, reduint així els seus desplaçaments en un 37,5%.
Els investigadors conclouen que una reducció del 45% de l’ús del vehicle privat per a viatges de treball permetria disminuir en un 25% les emissions del trànsit.