Societat

El cotxe elèctric: el futur és aquí

El compromís de reducció d’emissions converteix el cotxe elèctric en l’aposta més clara

El comparador de l’app de BBVA demostra que la diferència de preu entre el motor elèctric i el de gasolina pot desaparèixer comptant les despeses anuals i els ajuts Next Generation

A partir de l’any 2035, a Europa no es podran vendre cotxes de combustió (gasolina, dièsel o híbrids), tal com recull la normativa aprovada pel Parlament europeu amb la voluntat de millorar la qualitat de l’aire i reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. La petjada de carboni és un dels principals hàndicaps que hem de superar socialment i, per aconseguir-ho, la indústria automobilística ha accelerat els canvis.

El context global està impulsant el sector del cotxe elèctric. Actualment, a Noruega, ja es venen més cotxes elèctrics que de combustió, i a l’Estat espanyol durant la primera meitat del 2022 se n’han venut més de 13.000, un 65,27% més que durant el mateix període del 2021, segons les dades de l’Associació Espanyola de Fabricants de Cotxes i Camions (Anfac). De fet, segons BBVA Research, a partir de les dades de la consultora Roland Berger, l’any 2021 set de cada deu conductors pensaven en un cotxe elèctric com a pròxim vehicle. Però, en aquest moment encara hi ha múltiples opcions sobre la taula.

Hi ha molts indicadors que poden influir en l’elecció, però el compromís social per reduir les emissions i els factors mediambientals pesen cada vegada més, fins i tot per sobre dels econòmics. La pregunta del milió és clara: hi ha opcions rendibles i mediambientalment respectuoses? Si busquem això ja no podem prendre com a referent el preu de cost del vehicle, sinó que hem de fer un càlcul que tingui en consideració els costos i les prestacions que el vehicle ens oferirà a llarg termini.

Els motors dièsel i de gasolina que han acaparat el mercat durant dècades no han deixat d’evolucionar i els experts asseguren que actualment són molt més respectuosos amb el medi ambient que anys enrere. Malgrat tot, el marge que té aquesta opció és reduït, ja que no aconsegueixen l’objectiu de zero emissions que marquen els compromisos europeus.

objectiu zero emissions

Els híbrids i híbrids endollables s’aproximen als estàndards de respecte mediambiental que persegueixen els compromisos europeus, però, a la llarga, tampoc no podran garantir les zero emissions necessàries si volem millorar la qualitat ambiental. Ara, però, es poden considerar com una opció de transició mentre encara no ens hem dotat de suficients punts de càrrega per endollar els vehicles elèctrics, i els motors elèctrics continuen evolucionant per garantir autonomies més altes en llargs recorreguts i s’equiparen als estàndards de qualitat i comoditat als quals ens havien acostumat els motors de combustió, o fins i tot, els milloren. L’elevat preu de compra és un desavantatge que encara cal superar en el cas de determinats models de vehicles elèctrics, però no es pot generalitzar.

Ara per ara es poden trobar exemples de cotxes elèctrics amb preus molt competitius, al voltant dels 30.000 euros, xifra que redueix significativament les diferències amb els vehicles de combustió (dièsel i gasolina). A més, amb els ajuts a la compra de vehicles elèctrics del pla Moves III de mobilitat sostenible del govern espanyol es poden obtenir fins a 7.000 euros de descompte en l’operació de compra. Amb aquest pla, inclòs en el paquet de fons europeus Next Generation de la UE, es repartiran uns 400 milions d’euros —ampliables a 800 milions— a tot l’Estat espanyol, per a la compra de vehicles elèctrics i híbrids i, per a la instal·lació de punts de recàrrega. L’objectiu és avançar la transició cap al vehicle elèctric per complir els acords europeus previstos per al 2035 i reduir les emissions de CO2 en els pròxims anys.

L’app de BBVA t’ajuda a triar el que més et convé

Totes les comparatives que es fan demostren que el vehicle elèctric comença a ser molt rendible molt aviat. Des de l’eina Valora Coches de BBVA es pot accedir al comparador de cotxes que permet comparar un cotxe de gasolina amb un d’elèctric. Aquesta eina mostra el preu de cost del vehicle, però també les despeses associades a cada un dels cotxes durant un any, i fent una simulació, es pot comprovar que la diferència inicial desapareix en un termini de tres o quatre anys, ja que la simulació té en compte l’estalvi de combustible i manteniment dels dos vehicles. I, tenint en compte el preu actual dels combustibles, en el cas d’un motor de combustió, la diferència pot arribar a superar els 1.000 euros anuals en funció del quilometratge que es faci. El comparador permet descobrir detalls com el percentatge d’avaries (més baix en el cas del cotxe elèctric), les despeses de manteniment (gairebé inexistents en el cas de l’elèctric) o factors com l’eficiència del motor (encara superior en el cas dels vehicles de combustió), o l’accessibilitat a les zones de baixes emissions. Però també et dona informació sobre descomptes i plans específics de finançament en cada cas. Així, amb el comparador es pot comprovar com en una comparativa entre un cotxe de gasolina de 21.600 euros i un elèctric de 34.210, després de calcular els ajuts i impostos, la diferència entre les dues opcions desapareix en tres o quatre anys en funció de l’ús que se’n faci.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Espectacular reobertura de JYSK a Palafrugell amb descomptes de fins a un 75%

Palafrugell
MONTSERRAT GARCIA
FUNDADORA DE GLIFING

“Cada nen treballa al ritme que li cal”

barcelona

“Es fan trampes per fer que la situació no sembli tan crítica”

Barcelona
medi ambient
sequera

Acceleren la producció d'aigua regenerada per la previsió d'entrar en excepcionalitat per sequera

barcelona

Clam a Girona en defensa del sistema educatiu i sanitari

GIRONA

El MWC va més enllà del “mòbil” i es dirigeix cap a la “tecnologia del demà”

barcelona

CSIF alerta que nou interins cessaran a l’oficina d’estrangeria

GIRONA

L’AFA Quitxalla, contra el tancament

VILABERTRAN

Inversió a ports de la Costa Brava en transició energètica

GIRONA