Medi ambient

Marta Morera

Directora de l’Institut Català de l’Energia (Icaen)

“La línia terrestre fins a Juià serà soterrada al 100%”

La directora de l’Icaen defensa el projecte per cercar un mínim consens amb el territori i polir el disseny d’instal·lacions més grans

Justifica la tramitació accelerada pel risc que es perdi la subvenció europea i garanteix que hi haurà avaluació ambiental

Com s’origina la idea de la plataforma científica del Plemcat?
Parteix de l’Icaen, en veure la porta de la línia de subvencions europees per a plataformes d’assaig per a l’eòlica marina, però també de la feina de l’IREC, com a institució pública de recerca que la podia liderar, i del consens amb les alcaldies de l’Empordà que veien que d’altra banda es trobarien directament grans instal·lacions i prefereixen un estudi rigorós previ perquè, si es fan, sigui de la millor manera possible.
Quan preveuen que el Plemcat pugui estar en funcionament?
El cronograma gira al voltant de la subvenció del Renmarinas Demos, dels fons europeus Next Generation. El projecte ha d’estar enllestit, amb la despesa justificada, el juny de 2026, com a límit. I això implicaria que estigui en funcionament entre finals de 2025 i inicis del 2026, per enllestir certificacions i tots els documents justificatius amb prou marge. Però és un projecte complex, amb 80 milions d’euros públics d’inversió i una xifra similar afegida dels privats interessats. Hem exposat a l’Idae [l’homòleg estatal] que calen pròrrogues per avançar i fer possible la tramitació, perquè hi ha el risc de no arribar a temps i perdre tota la subvenció.
El ministeri, mentrestant, no els contempla més enllà de l’excepció de projectes de recerca. Podrien trobar-se amb el permís i un parc comercial en paral·lel?
Hem fet al·legacions per quedar fora de la subhasta dels POEM. I els alcaldes també es mouran. Un reial decret remet a una ordre ministerial per detallar les condicions d’un diàleg publicoprivat. I la prioritat serà a les Canàries, però per veure un parc comercial instal·lat a Catalunya caldrien entre 7 i 10 anys.
Tenen poc marge davant un ministeri que fa la planificació?
No hi tenim competència, però s’hi ha incidit i participat durant anys. S’ha aconseguit reduir la zona inicialment proposada a una quarta part, de 1.000 a 250 km². I esperem que ens continuïn escoltant.
Els critiquen que no hi ha hagut la possibilitat de fer al·legacions.
L’avantprojecte passava pel ministeri i durant la tramitació del projecte executiu serà el moment de les al·legacions. Caldrà una avaluació d’impacte ambiental i s’escoltarà tothom.
S’han frenat les urgències en el disseny dels POEM amb la davallada dels preus de l’electricitat després de la crisi en l’inici de la guerra a Ucraïna?
Els terminis per al desplegament total s’han estirat, però hi pesa més el fet que és una tecnologia complexa i es veu que s’ha de posar a prova. Cal anar-hi avançant, en la transició energètica, però amb seguretats legals i científiques.
El Plemcat es connectarà a Juià. Teòricament la zona LEBA 2 havia d’anar a la subestació de Santa Llogaia.
Hem optat per Juià perquè té capacitat per connectar-hi potència baixa, i Santa Llogaia està reservada per a altres projectes renovables. La línia terrestre fins a Juià, igual que la marina, serà soterrada al 100%, i això, de fet, dobla el cost del projecte. Però és allò de cercar equilibris i reduir impactes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les assignatures pendents

Girona
Societat

“La gent se’m queda mirant fixament”

Badalona
comerç

Més facilitats als xinesos perquè comprin

Barcelona
Vallfogona de ripollès/ Planoles

Porta a porta dels alumnes per fomentar l’estalvi d’aigua

Vallfogona/ Planoles
Olot

La Garrotxa vol aprendre de la mobilitat de Pontevedra

Olot
Administracions

El Suprem obliga el Prat a treure aparcament de la platja

El Prat de Llobregat
societat

Nou pas per a la construcció de l’institut Cal Maiol

barcelona
Bisharo Ali Hussein
Activista dels drets humans feminista

“Els homes volen controlar la sexualitat i el cos de la dona”

Girona

CADERSEM passa a formar part del GRUP E-COORDINA