Infraestructures i serveis

Aposta per la intermodalitat

Figueres es decanta per la variant oest, una decisió que comporta l’eliminació de l’estació del tren convencional del centre i fa desviar el recorregut actual, agrupant l’estació del TAV, d’Adif i de busos a ponent

El text refós del POUM, que estarà a punt al març, ho ha de reflectir

La Figueres del futur es dibuixa sobre el traçat de les línies de tren en el nou pla d’ordenació urbanística municipal que s’està enllestint. Es basteix també, però, damunt les decisions polítiques que prioritzen els recorreguts. ERC i el PSC, amb alcaldessa i vicealcalde, de bracet amb el govern espanyol, que és qui marca la pauta, s’han decidit a prendre partit per l’opció oest, que deixaria sense estació de tren convencional el centre de la ciutat, permetria eliminar les vies que l’alimenten i agruparia al voltant de l’estació d’alta velocitat (TAV) tant l’estació del tren d’Adif com l’estació d’autobusos, apostant fermament per la intermodalitat. Amb més o menys matisos, el que ara s’està decidint és apostar amb força pel traçat oest, que necessita tenir el dibuix en el nou POUM acompanyat de la reserva ferroviària.

Fa uns dies es va anunciar una esmena als pressupostos de l’Estat per part d’ERC que incorpora una partida plurianual, fins ara concretada només en la primera anualitat, que serà de 250.000 euros, una xifra que es destinarà a elaborar el projecte per al trasllat de l’estació de tren a l’estació intermodal Figueres-Vilafant. El cost total de la variant es quantifica en 60 milions d’euros. L’alcaldessa, Agnès Lladó, ho deixa clar: “El projecte és per treure els passos a nivell i deixar exclusivament l’opció intermodal.”

“Mai uns pressupostos de l’Estat havien tingut una partida en què la justificació fos la supressió dels passos a nivell”, va remarcar. Tant els socialistes –encapçalats pel vicealcalde, Pere Casellas– com els republicans –encapçalats per l’alcaldessa, Agnès Lladó– llegeixen aquesta decisió com l’aposta decididament ferma per decantar-se per la intermodalitat i deixant de banda en el dibuix del futur el traçat subterrani de la línia ferroviària que travessa la ciutat, fins ara el prioritari en el POUM del 1983 i que es mantenia en l’avanç del nou POUM, que es va revifar l’any 2018.

L’Estat espanyol, que és qui té les atribucions en aquesta matèria, ja es va decantar per l’opció oest el 2006. Això es va produir en època de l’alcalde Joan Armangué, quan es va incloure el projecte de la variant de Figueres dins el protocol de col·laboració entre el Ministeri de Foment i el Departament d’Obres Públiques i Política Territorial per a l’execució d’actuacions en matèria ferroviària a Catalunya, i que preveia la construcció d’una estació intermodal, tren convencional i alta velocitat, a l’oest de Figueres, i la supressió del traçat ferroviari per dins el nucli urbà de Figueres.

Des d’aquell moment fins ara en tot el planejament territorial que s’ha anat dibuixant ja es preveu el bypass nord: es tracta del pla director del sistema urbà de Figueres i del pla territorial parcial de les comarques gironines que es va aprovar el 2010.

Actualment, el nou POUM està en període d’al·legacions. Superat l’avanç, en què se sospesava tant l’opció 1 (estació intermodal amb tren i busos amb l’estació del TAV i via de tren enllaçada pel nord amb la línia de Portbou) com l’opció 2, subratllada com a prioritària, (bypass de mercaderies pel sud, fer subterrània la línia de tren pel nucli urbà i mantenir l’estació i la línia on és ara) en el text actual es mantenen –preventivament– dues opcions. Això, però, tant Lladó com Casellas asseguren que no serà per gaire temps ja que en el text refós que es portarà a Urbanisme al març per a l’aprovació definitiva ja no serà així. L’alcaldessa, Agnès Lladó (ERC), assegura que s’acabarà imposant l’opció del ministeri, que és l’oest, mentre que el vicealcalde, Pere Casellas (PSC), assegura que quan hi hagi un text refós al mes de març “s’acatarà el que digui el ministeri [de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana]”. Després de l’aprovació inicial (Casellas afirma que és el tercer cop que ho subratllen), el ministeri ha tornat a fer al·legacions –“ens han tornat a estirar les orelles”, asseguren des de l’Ajuntament– perquè es dibuixi la reserva ferroviària del bypass ferroviari pel nord-oest.

LES XIFRES

60
milions d’euros és el cost que ha de tenir la variant ferroviària per l’oest de la ciutat.
250.000
euros és la quantitat que l’Estat destinarà al projecte per al trasllat de l’estació de tren.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Es manté el sol

barcelona

Salut modificarà el criteri en el recompte dels crítics a les UCI amb covid

barcelona

Tres anys de presó per a l’exalcalde de Vilobí d’Onyar per afavorir empreses de les que era administrador

girona

Cambray, a Cs: “A Catalunya no hi ha cap conflicte lingüístic, se’l van inventar vostès”

barcelona

Les UCI baixen de 500 malalts, tot i augmentar els ingressos a 2.862 (+24)

barcelona

Educació declara 15.813 positius més, amb 114.314 persones aïllades (-5.571)

barcelona

Descriuen marcadors neuronals que prediuen l’eficàcia de la teràpia psicològica en l’ansietat

barcelona

Terratrèmol de magnitud 2,3 a la Vall d’Aran

vielha

Un final inesperat

Barcelona