Infraestructures i serveis

Tercer intent de tren cap al nord-est en 142 anys

La proposta amb més possibilitats es va fer en el marc dels estudis de tren transversal que va impulsar la Generalitat a principis d’aquest segle

La proposta d’un ferrocarril Olot-Girona de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic no és la primera, i encara menys si es comptabilitzen les que preveien aquest traçat com un ramal d’un recorregut cap a Figueres. La proposta més rellevant, amb estudis i contraestudis inclosos, va ser la de l’eix transversal ferroviari, que es va generar durant els primers anys del segle actual. En aquell moment, els estudis de la Generalitat van concloure que la millor opció era Lleida-Girona i fins a l’aeroport gironí, i per segona vegada en només vint anys el govern català deixava la Garrotxa fora del mapa de les comunicacions transversals del país, amb les respectives polèmiques que es van generar.

L’Ajuntament d’Olot de torn va encarregar un estudi de traçat que va demostrar la viabilitat del traçat ferroviari garrotxí i el va presentar com a al·legació al document d’objectius i propòsits sotmès a informació institucional, i va rebre el suport del Consell Comarcal de la Garrotxa, de l’Ajuntament de Figueres i del de Banyoles. Aquest traçat per la Garrotxa connectava Olot amb Figueres i també incloïa la connexió tova amb Girona a través de Besalú i Banyoles.

La principal conclusió de l’estudi va ser que el traçat entre Vic i Figueres, passant per Olot, tenia 20 quilòmetres menys que el de la Generalitat, és a dir, el que anava des de Vic fins a l’aeroport i Girona. El traçat garrotxí provenia de la capital d’Osona i entrava en un túnel a Porgarony i, després de 15 quilòmetres, sortia a la Pinya (la Vall d’en Bas) i arribava a Olot. Situava l’estació a la zona de la depuradora de la Canya i la via passava amb més túnels cap a la dreta del riu Fluvià. A Besalú travessava el riu i, fins a Figueres, resseguia l’N-260.

Cal recordar també que durant el procés de projecció del túnel de Bracons es va ressuscitar un projecte de tren del 1879, aprofitant la construcció de l’eix Vic-Olot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

El Zoo provarà un sistema de filtres naturals per reutilitzar aigua

Barcelona
Urbanisme

Les obres del passeig de les Cales s’acabaran abans de l’estiu

Mont-roig del Camp
comerç

Barcelona és la capital amb més densitat comercial d’Europa

Barcelona
Estat Francès

Cauen les pales del Moulin Rouge

Barcelona
LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró