Infraestructures i serveis

Un 32% més de mercaderies al port de Palamós que el 2019

L’activitat comercial es dispara després de baixar el 2020 per la covid, i fins i tot supera els darrers registres prepandèmics

La barita supera la pasta de paper, i la colza va a l’alça

El moviment de mercaderies a Palamós surt enfortit de la crisi

El tràfic de mercaderies al port de Palamós està sortint enfortit de la pandèmia i, tot i caure en volum total el 2020, l’any passat fins i tot va millorar els bons registres del 2019 en un 32%. Entre el gener i el desembre del 2021, a la infraestructura es van carregar i descarregar, en total, 188.691 tones, un 62% més respecte als números de l’exercici anterior (116.309), però que també superen les 142.819 tones del 2019.

El volum de mercaderies de l’any 2021 va quedar repartit entre 70.583 tones de barita (38% del total), 62.680 de pasta de paper (33%), 25.127 de productes siderúrgics (13%), 17.633 de biomassa forestal (9%), i 12.668 de llavors de colza (7%).

La barita esdevé primera

La barita se situa per primer cop al capdavant del rànquing d’operació de mercaderies al port palamosí el 2021. És un mineral que s’usa, principalment, com a component per a la fabricació de pintures, a l’hora de donar-hi consistència, però també per blanquejar la ceràmica o per donar resistència al vidre. S’importa dels països del Magrib i de la Xina. Un tràfic, aquest últim, que ha retornat a Palamós després de gairebé una dècada sense presència al port, i el pes descarregat del mineral s’ha incrementat un 45,7% respecte a les 38.295 tones que es van importar el 2019.

El mineral ha desbancat la pasta de paper, que en els darrers anys havia estat la mercaderia preeminent arribada a la dàrsena baix-empordanesa, però que continua tenint un bon comportament. És un producte amb el qual s’elaboren mocadors de paper, bolquers, compreses i paper higiènic. I s’importa de països de l’Amèrica del Sud, l’Amèrica del Nord i Europa. Les xifres s’han recuperat un 17,8% respecte a l’any 2020, però encara queden per sota del bon registre del 2019.

En el tercer lloc es manté la importació de materials siderúrgics, principalment barres, tubs i perfils d’acer. El 2021 s’ha incorporat un nou tràfic, els rotlles d’acer (Alambron), que tenen diverses utilitats com ara fer les malles amb què es protegeixen els talussos per evitar esllavissades. Respecte al 2019, l’any passat gairebé es va doblar el volum de tones descarregades.

El que s’hi exporta

Pel que fa a la balança comercial, un 84% de les mercaderies són descarregades (considerades importacions) i un 16% van al mercat exportador, un volum que es manté estable percentualment en els darrers anys, però que també es va incrementant en nombre de tones i no perd pistonada.

Quant a la biomassa forestal dels boscos gironins, que s’exporta principalment a França i Itàlia perquè diverses centrals elèctriques la transformin en energia verda –en aquest cas, més aviat neutra, perquè es compensa el CO2 de la crema amb el que la vegetació havia descompost–, els números també creixen un 16,7% respecte a l’any 2019.

I, finalment, també continua a l’alça l’exportació de llavors de colza, una planta que es conrea a les comarques gironines i Osona. La planta es recol·lecta a finals de juny o principis de juliol, i les llavors s’exporten per via marítima a Holanda, el Regne Unit i França per fer-ne biocombustible. A Palamós en van començar a exportar el 2020, amb 9.412 tones, que l’any passat es van incrementar en un 25%.

Encara lluny del 2007

Els números de l’exportació són bons, als nivells dels exercicis rècord d’activitat mercant que el port de Palamós va registrar els anys 2007 i 2008, just quan va esclatar la crisi financera mundial. Però les xifres globals, per la pujada del pes de les importacions, encara queden lluny del 2007 (amb 351.940 tones en total).

En aquells anys, però, pesaven força els carregaments de ciment a dojo, que s’importava a Palamós com a base més propera a la construcció de grans infraestructures, com ara la línia del TAV Barcelona-Girona-la Jonquera o el tercer carril de l’AP-7, i amb un mercat immobiliari actiu.

LES XIFRES

188.691
tones
de mercaderies es van descarregar o carregar al llarg de l’any passat al port de Palamós.
32
per cent
és l’increment general respecte a un 2019 prepandèmic, i un 64% addicional en relació amb el 2020.
70.583
tones
van ser de barita, un mineral que gairebé dobla els números del 2019. La siderúrgia també obre mercats.
17.633
tones
de biomassa es van exportar a Itàlia i França. I 12.688 tones de colza, que també amplia volum.

L’anhel de reflotar els vaixells de creuer

Els números de les mercaderies el 2021 al port palamosí, en una gràfica, il·lustrarien un rebot a l’alça que ara els responsables de Ports voldrien extrapolar al segment de les escales de vaixells de creuer al Baix Empordà i, també, al port de Roses. La cautela sanitària, però, continua imperant, ja que és un mercat que també depèn de les restriccions de moviments que puguin mantenir o recuperar els països d’origen. Com ja va passar l’any passat, hi ha una previsió de reserves d’escales esperançadora, però sempre subjecta a possibles cancel·lacions.

Les xifres de l’any passat van ser, finalment, modestes: 4.000 passatgers a la tardor. Però, pel director de Ports, Pere Vila, meritòries, perquè eren “les primeres que arribaven amb la nova realitat” i aportaven un extra de visitants a la Costa Brava ja en plena temporada de tardor, un “valor afegit” per mantenir el pols a la zona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró
Xina

Pequín ordena retirar les aplicacions de Whatsapp i Threads

Barcelona

La lluita veïnal pel tancament de la cimentera arriba als jutjats per la via penal

MONTCADA I REIXAC

El corredor sud de Rodalies quedarà alterat tots els caps de setmana fins el juny

Castelldefels

Resolen l'avaria que havia afectat la telefonia mòbil al Ripollès

RIPOLL
ROSES

Reobren el camí de ronda entre les platges de Canyelles i Almadrava

ROSES