Infraestructures i serveis

La fabricació de la Girocleta s’encareix un 33 per cent

La pandèmia, l’escassetat de materials i components procedents de la Xina i el seu transport fan que els preus i els terminis es disparin

L’Ajuntament de Girona tramita la compra de 252 unitats que preveu finançar amb fons europeus

El desenvolupament de l’oferta de la Girocleta, la bicicleta de lloguer compartit a Girona, també es veu afectat pel context internacional i l’encariment dels productes. Aquest mes de maig l’Ajuntament està tramitant tres contractes de compra de 252 bicicletes i els equipaments que les acompanyen en previsió del desenvolupament del servei en els propers anys. La inversió total és d’uns 360.000 euros i l’Ajuntament ha hagut d’actualitzar preus, ja que es calcula que el cost es pot encarir un 33% en relació amb el 2019, que és l’última vegada que es va fer una compra d’aquesta envergadura. Si el 2019 el cost global d’una bicicleta era d’uns 340 euros, en la licitació en curs actualment el preu de sortida serà d’uns 456 euros.

Tant la regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda, com el tècnic responsable de la Girocleta de Transports Municipals de Girona (TMG) tenen molt clares les causes d’aquest encariment. En primer lloc, la demanda, que s’ha incrementat: arran de la pandèmia la compra de bicicletes per part de la ciutadania es va disparar i hi ha escassetat de producte. A això, cal afegir-hi l’increment del cost dels materials (acer, ferro, components electrònics) i, finalment, el fet que bona part de les peces que formen una bicicleta, com els canvis de marxes, venen de la Xina i que en alguns casos el transport d’aquests elements s’ha multiplicat per quatre.

Pla per a quatre anys

En el decurs d’aquest mes de maig es tancarà el termini de presentació d’ofertes de les empreses que aspiren al proveïment d’aquestes bicicletes. En concret, són tres licitacions que s’estan tramitant actualment: la compra de 252 bicicletes (per un preu de sortida total d’uns 114.156 euros), per substituir les més antigues i anticipar l’entrada en servei de noves estacions; la compra de 230 tapes, peus i platines per donar servei a les nou noves estacions de Girocleta que es preveu posar en servei entre el 2022 i el 2024 (62.014 euros), i finalment, l’adquisició de 155 conjunts electrònics per donar servei a les sis estacions que es construiran el 2023 i el 2024 (30.423 euros). Com passa en totes les licitacions, l’oferta de les empreses candidates pot significar una rebaixa del cost plantejat inicialment, però tampoc queda descartada la possibilitat que el concurs quedi desert si les empreses del sector interpreten que no poden complir aquests contractes, cosa que significaria reiniciar la licitació amb uns preus a l’alça. Una cosa que es dona per assumida és que de totes maneres el termini d’entrega d’aquestes bicicletes es pot allargar.

Dotze estacions més

Malgrat aquestes incògnites, l’Ajuntament de Girona referma la seva aposta per desenvolupar el servei de la Girocleta amb una previsió de 12 noves estacions fins al 2024 (incloent-hi les tres que es van fer el 2021 i que s’han posat en marxa recentment), a raó de tres estacions cada any i 21 bicicletes de mitjana per cada estació. Tal com s’especifica en la justificació d’aquestes licitacions, el desenvolupament del servei i la voluntat d’augmentar els desplaçaments en bicicleta a la ciutat s’emmarquen en la necessitat de “reduir les emissions atmosfèriques, la contaminació acústica i prioritzar la mobilitat activa”. Per l’Ajuntament l’ampliació del sistema públic de lloguer de bicicletes forma part de diverses actuacions municipals (com ara la propera implantació de zones de baixa emissió, o la renovació progressiva dels autobusos per vehicles menys contaminants) per anar cap a una mobilitat més sostenible i iniciar la transformació del transport urbà de viatgers cap a zero emissions. La gestió del servei de Girocleta i les licitacions actuals es fan des de TMG perquè són part de les polítiques municipals de mobilitat a la ciutat.

Fons Next Generation

Per tot plegat, la reducció de les emissions contaminants s’emmarca també en la necessitat de complir directives i objectius de sostenibilitat marcats per les instàncies europees i aquestes polítiques es beneficien de subvencions europees. En concret, la inversió que suposa la creació d’aquestes 12 estacions ha de ser finançada en gran part (fins a un 90%) pels fons europeus Next Generation. Per això, i malgrat les incògnites provocades per l’augment dels costos de fabricació, el desenvolupament del servei de Girocleta és també una oportunitat que no es pot deixar escapar. La Girocleta es va posar en servei el 2009 amb nou estacions a la ciutat i la previsió és que, amb la planificació en curs, el 2024 Girona tingui una xarxa de 35 estacions repartides per la ciutat.

El nombre d’usuaris es recupera i torna als nivells prepandèmia

Aquest any es preveu tornar a assolir el nombre més alt d’usuaris, que el 2019 va ser de 3.592
Actualment hi ha unes 350 bicicletes públiques repartides en 26 estacions
Esteve Carrera

En els quatre primers mesos d’aquest any hi va haver uns 151.576 lloguers de Girocleta. Aquesta xifra suposa un 10% més en relació amb la de l’any passat, però continua sent un 17% inferior a la del 2019, abans de la pandèmia. Amb tot, pel que fa al nombre d’usuaris, la davallada que es va observar per les restriccions imposades pel context de la covid (vegeu la infografia adjunta) s’ha anat revertint.

Amb les dades més recents a la mà, Jordi Masó, responsable de la Girocleta , calcula que aquest mes de maig el nombre d’usuaris (3.480) se situa en un 95% del pic del 2019 (3.592, el nombre més alt d’usuaris que es va aconseguir aquell any), i per tant, es dona per fet que abans d’acabar aquest 2022 ja es tornarà al nombre d’usuaris que hi havia abans de la pandèmia.

Més dones que homes

Pel que fa al perfil dels usuaris, les dones continuen representant el grup més important, al davant dels homes. El segment de població que més ús fa de la bicicleta de lloguer és el de les persones d’entre 20 i 54 anys. Curiosament, els més joves (l’edat mínima per donar-se d’alta és de 16 anys) no representen un segment de població gaire atret pel servei, malgrat l’intent de l’Ajuntament per potenciar-ho (vegeu el requadre adjunt).

Pel que fa a l’ús de les estacions de Girocleta, de les diferents parades actuals, les més actives són les de la plaça Catalunya (13.623 lloguers aquest 2022), Ramon Folch (12.332) i Marquès de Camps (10.540). D’aquí a final d’any es preveu incorporar tres noves estacions.

Les franges horàries en què més s’utilitza la Girocleta són les del matí (entre les set i les vuit) i el migdia (entre les dues i les tres). Actualment hi ha unes 350 bicicletes públiques i uns 677 aparcaments individuals repartits en les 26 estacions de Girocleta a la ciutat de Girona.

LES XIFRES

26
estacions
estan repartides al conjunt de la ciutat i la previsió és obrir-ne tres més a final d’any.
350
bicicletes
de lloguer, aproximadament, té actualment el servei de la Girocleta a Girona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Diputació de Barcelona assegura que el govern no cobrirà el cost real de P2

BARCELONA

La gestió forestal com a eina per reduir incendis

BARCELONA
SHEILA QUERALT
Lingüista forense

“Les estafes amoroses tenen un patró lingüístic comú”

Barcelona

Alerten del repunt de les agressions homòfobes

GIRONA

Reivindicant la transhumància

RIUDAURA

El sistema sanitari, de nou en alerta per l’onada de covid

Barcelona

El POUM de Figueres anirà al ple després d’aquest estiu

FIGUERES
SOCIETAT

La Sagrada Família inaugura una maqueta per a persones cegues

La fiscalia obre una investigació sobre la tragèdia de Melilla

GINEBRA