Infraestructures i serveis

mobilitat

El descompte al transport públic ha costat 70 milions

L’abaratiment accelera el retorn d’usuaris però encara s’està un 7% per sota dels viatges d’abans de la pandèmia

La T-usual creix un 157% i un 28% d’usuaris diu que ara usa més el servei públic

Les bonificacions al transport públic impulsades pel govern espanyol amb l’anunci de la gratuïtat a Rodalies durant el darrer quadrimestre del 2022 han suposat un dèficit sobrevingut de 70 milions segons va informar ahir l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). De fet, com a conseqüència dels descomptes o la gratuïtat a Renfe, del setembre al desembre s’ha ingressat menys que en mesos anteriors, tot i que el darrer quadrimestre acostuma a generar més ingressos que el d’estiu.

El mateix govern de l’Estat assumeix 50,1 d’aquests milions que han deixat de pagar els usuaris; la Generalitat, 10,24; l’Ajuntament de Barcelona, 5,02, i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), 4,82. Encara que l’aposta estel·lar del govern de Pedro Sánchez era la gratuïtat a Rodalies, el 60% del cost dels descomptes s’ha produït al metro i als busos de TMB perquè són de molt els serveis públics de mobilitat més utilitzats a Catalunya –Rodalies representa només l’11% del cost de bonificar el sistema de transport públic.

Així, els descomptes de la targeta T-usual, bonificada en un 50%, han suposat un cost proper als 37 milions i els de la T-casual, la més utilitzada al sistema, al voltant de 20 més.

Les bonificacions han permès accelerar la recuperació de la demanda del setembre al desembre però encara s’està un 7% per sota de les validacions de viatge que es van fer el 2019, abans de la pandèmia. Els 254,5 milions de viatges suposen un increment del 15,2% respecte al darrer quadrimestre del 2021.

Mentre que la T-casual ha registrat un 14% menys de validacions respecte al darrer any previ a la pandèmia, la T-usual ha crescut fins a un 157% i la T-Jove ho ha fet un 29,14%. També han crescut amb relació al 2021 els títols familiars de família nombrosa o monoparental (un 11%).

Els títols propis s’han incrementat més que els del sistema integrat perquè és a Renfe on l’Estat ha ofert la gratuïtat per a viatges recurrents.

Rodalies fa la competència a metro i busos

Tot el sistema integrat ha crescut un 19% respecte al quadrimestre del 2021 però els viatges de Renfe ho han fet un 27% tenint en compte la gratuïtat del títol recurrent. Un 28% dels 2.837 usuaris enquestats per l’ATM assegura que ara usa més el transport públic i un 21% afirma haver canviat el mode de transport. Un 50% dels usuaris que afirmen haver canviat de títol abans utilitzaven la T-casual i ara opten pel bitllet recurrent de Renfe. També corredors de bus que fan recorreguts semblants a línies de Rodalies han vist frenat l’increment d’usuaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Núria Escarpanter
Alcaldessa de Llançà (Junts)

“El pacte de govern és sòlid i es basa en la confiança”

Llançà

El Clúster de la Bioenergia de Catalunya celebra la II Nit de la Bioenergia: l’energia més circular i social

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES