Salut

opinió

Manel Balcells

Boston ja és a Catalunya

Sovint s’ha comparat Barcelona amb Boston i fins i tot hem sentit dir que Catalunya podria arribar a ser la Massachusetts d’Europa. Hem imaginat una societat pròspera, amb una alta concentració d’entitats de prestigi acadèmic de primer nivell i amb una capacitat d’emprenedoria envejable arreu del Vell Continent.

No és fàcil disposar d’entorns tan productius i engrescadors. En qualsevol cas, però, si hi ha cap àrea de coneixement en què Catalunya es pugui inspirar i emmirallar mínimament en Boston, és la biomedicina, la biotecnologia i les tecnologies mèdiques, és a dir, les ciències de la vida.

El nostre ecosistema és ric i molt productiu en termes de recerca i, alhora, insuficient en termes de transformació del valor del coneixement en les àrees de salut. Sobretot del que prové del nostre sistema sanitari, de les fundacions de recerca dels hospitals i dels centres de recerca d’excel·lència, vinculats sobretot als centres Cerca.

Ja fa temps, doncs, que amb aquesta diagnosi i amb la iniciativa de diversos agents d’innovació, el suport del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, i a través de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries (Aquas) i el Centre Tecnològic Leitat, es va posar en marxa el Cimti (Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores). Un projecte real que reivindica el coneixement del sistema de salut i que ha permès iniciar el camí perquè Catalunya esdevingui un referent en innovació en l’àmbit de la salut al sud d’Europa.

I, de fet, això ho hem fet precisament a través del Cimit de Boston, un dels centres més prestigiosos de la costa est dels Estats Units, que dona suport, entre d’altres, a l’Hospital General de Massachusetts, a la Harvard Medical School i al prestigiós MIT.

Va ser il·lusionant que volguessin col·laborar amb nosaltres, que som un instrument al servei del sistema de salut català. La raó era molt aclaridora: als Estats Units, l’atenció primària i sociosanitària està molt mal resolta i els nostres models innovadors són per a ells una gran font d’aprenentatge.

Hem iniciat una relació bidireccional d’aprenentatge accelerat que ha de fer que, en els pròxims anys, les iniciatives i els projectes de gran impacte social i sanitari tinguin la repercussió global que el món avui permet.

Aquests dies podrem fer un tast del potencial que tenim i que oferim en el saló Healthio i en la Barcelona Industry Week, del 16 al 18 d’octubre, a la Fira de Barcelona. La innovació en salut ja és present i té un gran futur a casa nostra fruit de l’esforç, l’emprenedoria i la preparació dels nostres professionals. Si apostem decididament per aquests instruments al servei dels nostres investigadors, podrem finançar part de la nostra recerca amb els seus propis fruits i haurem sabut convertir el coneixement en valor social, sanitari i econòmic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera