Un 90% d’infermeria ja pot fer prescripcions de receptes
Des que va entrar en servei aquest nou sistema, ara fa poc més d’un any, ja s’han emès 21.120 prescripcions
A la demarcació, i fins al 31 de desembre passat, ja s’han acreditat 627 professionals
Un 90% dels equips d’atenció primària (EAP) de la regió sanitària de Girona ja ofereixen la possibilitat de fer la prescripció de les receptes des d’infermeria. Des que es va posar en funcionament, ara fa poc més d’un any i fins al 31 de desembre, a la demarcació s’han acreditat 627 professionals al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers. Les prescripcions les fa personal acreditat, que pot prescriure tractaments amb signatura pròpia i mitjançant la recepta electrònica.
Des de la seva implantació, ara fa poc més d’un any, s’han emès un total de 21.120 prescripcions. D’aquestes, i per equips, el que ha fet un major nombre de prescripcions és l’EAP Figueres (2.374), seguit de l’EAP Can Gibert del Pla de Girona (1.743) i l’EAP de Roses (1.329). Les més habituals són les relacionades amb productes sanitaris (67,9%). Pel que fa a medicaments, el gruix correspon a analgèsics (20,4%) seguit d’antiinflamatoris (5,4%), antidiarreics i antiinfecciosos intestinals (2,2%) i productes per a la tos (1,5%). L’1% restant fa referència a l’hospital Universitari Dr. Josep Trueta, que n’ha fet el desplegament recentment. Entre els medicaments que les infermeres estan autoritzades a prescriure hi ha protectors gàstrics, analgèsics, antiinflamatoris, productes per a la tos, vitamines o suplements minerals.
El desplegament es va iniciar en l’atenció primària i, per tant, és on s’ha realitzat un major nombre de prescripcions. Concretament, un 99% dels tractaments emesos amb signatura pròpia per les infermeres corresponen a aquest àmbit. Per poder signar la prescripció en el format de recepta electrònica cal que els professionals tinguin l’acreditació prèvia corresponent.
LA XIFRA
Reivindicació històrica de la infermeria
La prescripció electrònica amb signatura pròpia era una reclamació històrica de la professió, ja que permet millorar la qualitat de l’atenció i disminuir la duplicitat de visites i les esperes de la ciutadania. El procés per obtenir l’acreditació és llarg i complex i s’ha anat desplegant per tot el país de manera progressiva. El requisit principal és disposar de més d’un any d’experiència d’exercici professional. En cas que faci menys temps que exerceixen, poden fer una formació específica.