Societat

Acord per treure els camions de l’N-340 i l’N-240

El Consell de Ministres aprova fixar les bonificacions que permetran desviar el pas de vehicles pesants cap a l’AP-7 i l’AP-2

L’Estat assumirà el cost de les compensacions

La reunió d’ahir del Consell de Ministres va ratificar dos reials decrets per modificar el règim de concessió de les autopistes de peatge AP-7 i AP-2, amb l’objectiu de fixar bonificacions per als camions que hi circulin en lloc d’anar per diversos trams de les carreteres N-340 i N-240 al seu pas per Catalunya. La decisió serà efectiva a partir de demà mateix, després de la seva publicació al BOE, i concretament preveu el desviament obligatori cap a l’AP-7 dels vehicles pesants en les franges de l’N-340 que van de Peníscola a l’Hospitalet de l’Infant i d’Altafulla a Vilafranca Sud. Pel que fa a l’N-240, la restricció serà vigent entre les Borges Blanques i Montblanc, i en aquest cas els afectats hauran de circular com a alternativa per l’AP-2. La mesura era una llarga reivindicació tant del territori com de la Generalitat, ja que, a banda de millorar la fluïdesa tant a l’N-340 com a l’N-240, s’espera que sobretot ajudi a contenir, o a reduir, la sinistralitat.

Les bonificacions acordades són d’un 42,53% del preu del peatge en el cas dels camions en trànsit, i s’amplia al 50% en els que facin trajectes interns. A l’N-240, aquestes exempcions s’estenen entre els accessos de l’AP-2 de les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria. En paral·lel, el govern espanyol també preveu eximir dels peatges els vehicles lleugers que facin el mateix trajecte d’anada i tornada en el tram comprès entre Alcanar i Vilafranca Sud en un període de 24 hores. En el cas dels trajectes interns, bonificats amb el 50% del cost del pas per la barrera, els conductors hauran de disposar d’un sistema de peatge dinàmic o telepeatge (Via T) per poder-se’n beneficiar. També caldrà que el tinguin els conductors de vehicles lleugers que vulguin aconseguir l’exempció, que només s’aplicarà, però, als que facin exactament els trajectes d’anada i tornada, per la mateixa entrada i sortida, en el tram entre Alcanar i Vilafranca Sud.

El decret estableix que serà l’Estat espanyol el que es faci càrrec de rescabalar les concessionàries afectades, que són Aumar en el cas del tram ebrenc de l’AP-7 i Acesa en el cas del penedesenc i l’AP-2. Les dues companyies, pertanyents al grup Abertis. La previsió màxima de despesa que s’ha fixat el govern estatal per aquest concepte fins a l’any 2021 supera els 41 milions d’euros. Per a aquest 2018, el Ministeri de Foment calcula destinar-hi, d’entrada, 1,18 milions d’euros. L’objectiu és que aquest sistema de descomptes s’estengui fins al venciment de la concessió d’autopistes, que oscil·la entre els anys 2019 i 2021 en funció del tram.

L’alcalde del Vendrell i portaveu del Pacte de Berà –col·lectiu que aplega diversos municipis per on passa l’N-340–, Martí Carnicer, va aplaudir ahir la mesura: “Haurien pogut anar més de pressa, però tot va bé si acaba bé.” Tanmateix, recorda que la demanda per aconseguir un perllongament de l’autovia A-7 continua viva.

LA FRASE

Han calgut mesures de força, com talls de carretera, per fer entendre a tothom que això era necessari
Martí Carnicer
alcalde del Vendrell i portaveu del Pacte de Berà

Els transportistes tarragonins volen més descomptes

La reacció dels transportistes del Camp de Tarragona a la decisió ministerial ha estat reclamar descomptes més alts per desviar-se del tram tarragoní de les carreteres N-340 a l’AP-7 i de l’N-240 a l’AP-2. En aquesta línia, el director de la Federació Empresarial d’Autotransport de la província de Tarragona (FEAT), Josep Lluís Aymat, va recordar ahir que les bonificacions que s’apliquen en indrets com la Rioja “són del 75% i això és un greuge comparatiu”. També ha subratllat el malestar del sector, que se sent “criminalitzat”, i ha recalcat que sempre han reclamat millores en les infraestructures, ja que és el seu entorn de treball. L’entitat també ha criticat que la mesura no afecti trams com Vallirana, l’Ordal, Avinyó i Cantallops, malgrat que l’N-340 travessa aquests municipis, i ha advertit que els desviaments comportaran “problemes en accessos i en altres punts concrets de la xarxa viària”.

Per la seva banda, la valoració del RACC va estar als antípodes. L’entitat ha recordat que demanava el desviament des del 2014 i s’ha mostrat convençuda que la mesura, que ha tingut l’impuls de la Generalitat i dels municipis, contribuirà “de manera important a la reducció de la mortalitat en una carretera amb un dels historials més negres d’accidents de trànsit del nostre país”. Tot i això, el seu president, Josep Mateu, ha lamentat que el temps que s’ha trigat a aplicar-la “ha estat intolerablement llarg”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

L’AMB dona una ajuda de 175.000 euros per les famílies desallotjades

esplugues de llobregat

Tret de sortida al Fórum de Gestió de Residus municipals #wasteinprogress

GIRONA
societat

Irídia reclama un mecanisme independent per controlar les actuacions policials

barcelona
societat

Prop de 200 persones, a la III Jornada Gironina de Recerca per Residents

girona
societat

Els delictes amb violència a la Garrotxa han crescut un 28% el darrer any

olot

Dinamització i sostenibilitat, objectius de les properes llums de Nadal

girona
infraestructures

S'inicien les obres de protecció de talussos a la N-260a entre Olot i Ripoll

olot
sequera

Dessaladores privades sense limitació i piscines com a refugi climàtic

barcelona

Salut i Ajuntament acceleren tràmits per fer els nous equipaments sanitaris

TERRASSA