Educació

La Bofill vol 643 milions per a escoles amb complexitat

La fundació proposa canviar el sistema de finançament per incrementar l’aportació als centres amb més necessitats

La xifra és similar al reforç Covid i un primer pas per millorar el finançament

El sistema educatiu està mal finançat. Segons la llei d’educació de Catalunya, el govern hauria de destinar a educació el 6% del PIB i el percentatge està, segons la Fundació Jaume Bofill, en el 3,5% –la mitjana estatal és del 4,2% i l’europea, del 4,6%–. Però a més els diners estan mal repartits, i els centres educatius amb més complexitat, aquells amb alumnes socialment i educativa més vulnerables, en paguen les conseqüències. Per pal·liar aquest dèficit la fundació proposa un model similar al que s’aplica al Canadà, Finlàndia, Suècia i els Països Baixos, l’anomenat finançament per fórmula (FxF).

Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la fundació, explica que el sistema actual és “inequitatiu i injust”. Ara es distribueixen els recursos entre els centres educatius de manera lineal, i s’afegeixen algunes dotacions addicionals als centres de màxima complexitat que resulten insuficients. “En resulta una sobredotació molt marginal, molt per sota de les necessitats reals ”, alerta Alegre. A més, destaca que el FxF és un sistema més transparent que faria que el finançament no fos “discrecional”. Es passaria dels 5.246 euros actuals per alumne als centres de màxima complexitat a 6.860 euros sense que això anés en detriment del finançament de la resta d’escoles i instituts.

Ls fórmula d’equitat planteja diversos escenaris. Amb la gratuïtat total, sense copagaments per material, sortides i quotes d’escolarització –la mitjana de centres públics i concertats és de 875 euros per curs i alumne–, l’increment del pressupost seria de 1.622 milions. En l’escenari que proposa ara la fundació, l’increment seria de 643 milions, molt a prop dels 576 que Educació ha destinat al reforç per la pandèmia i que encara manté aquest curs. “És un model que es podria aplicar ràpidament”, defensa Alegre. A tall d’exemple, si un centre de màxima complexitat veiés incrementat el seu pressupost en 1.490 euros per alumne es podria incorporar un professor per cada dues classes, un docent d’aula d’acollida, un especialista en educació inclusiva, vuit educadors socials i dos tècnics d’integració social.

Alegre i el director de la fundació, Ismael Palacín, defensen que ara és el moment perquè el pressupost d’Educació proposa un increment de recursos, i han demanat una reunió amb el departament i els grups parlamentaris per explicar-los la proposta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona

Els àvis i les àvies porten el seu passat al Bosc de la Pabordia

girona
enogastronomia

La sommelier Anna Casabona queda tercera al campionat estatal

Sant Sadurní d’Anoia