Educació

llengua

El català, en situació crítica a quart d’ESO

El percentatge d’alumnes de quart d’ESO que afirmen que el català és la seva llengua d’identificació és tan sols d’un 25,4%, una taxa que ha anat caient des del 2006, quan arribava al 36,5%. La progressió descendent es comprova si es té en compte que el 2013 el percentatge era del 31,5% i el 2021, del 27%. Ho revela l’Estudi sociolingüístic de l’alumnat de quart d’ESO que el Departament d’Educació va fer públic ahir i que detalla les dades sociolingüístiques familiars i els usos lingüístics generals en el context escolar i en les activitats fora del centre d’una mostra 3.519 alumnes procedents de 54 instituts. La tria, que també ha estat equilibrada per gènere, permet extrapolar els resultats a tota la població de quart d’ESO de Catalunya.

El text assenyala que els usos lingüístics entre aquests alumnes varien si l’àmbit d’ús és col·loquial o institucional. Així, en la comunicació entre l’alumnat fora de classe és on el català té una presència més baixa, juntament amb la comunicació entre l’alumnat dins de l’aula. Segons el text, el 61% dels alumnes enquestats afirma que “mai o poques vegades” utilitza en català en contextos informals, mentre que el 2021 aquest percentatge era del 57%. Alhora, un 27,5% de l’alumnat assegura que utilitza el català “sovint o gairebé sempre”, mentre que el 2021 el feia servir un 33%.

Val a dir que l’ús del català per part dels professors a l’hora d’adreçar-se als estudiants ha augmentat: un 50,3% dels estudiants afirmen que el professorat “sempre o gairebé sempre” es dirigeix als alumnes en català, mentre que el 2021 havia tingut aquesta percepció només un 46,8%.

L’informe també descriu que més d’un terç, concretament un 35,5%, dels alumnes de quart d’ESO fa menys de cinc anys que són al sistema educatiu català, fet que influeix en els coneixements de català i de castellà d’aquesta població i en els usos que fan de totes dues llengües. Concretament, un 44,6% d’aquests alumnes provenen de l’Amèrica Llatina, alhora que creix molt significativament l’alumnat procedent d’Àsia, que passa del 6% el 2021 al 20% actual. Només un 1,8% ha nascut en altres territoris de l’Estat, assenyala el text.

El departament vol que l’anàlisi de les dades sigui útil per a la millora de la pràctica pedagògica i, alhora, proporcioni als responsables de les polítiques educatives informació necessària per a la presa de decisions sobre el conjunt del sistema educatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

tecnologia

Test a dos sistemes de recàrrega de cotxe elèctric

barcelona
religió

Últims dies de l’exposició sobre la ‘Visita Espiritual a la Mare de Déu de Montserrat’ de Torras i Bages

Montserrat
turisme

El turisme actiu i d’esports d’aventura a Lleida vol superar els 800.0000 activitats contractades

llavorsí
ensenyament

La preinscripció a escoles de música de Barcelona, a punt

barcelona
societat

Desactivada l’alerta per inundacions

barcelona

S’entrega la 58a edició dels Premis Literaris

cassà de la selva
memòria democràtica

Nou atac al plafó que explica les tortures de Via Laietana 43

barcelona
tradicions

Cent colles pels 600 anys de gegants

baRCELONA

Més ingressos per patologies respiratòries i cardiovasculars per la contaminació

olot