Educació

El govern impulsarà un laboratori de transformació educativa per donar continuïtat a Escola Nova 21

El programa clou tres anys de treball fent una crida a estendre el canvi educatiu a tot el sistema

El Departament d’Educació impulsarà a partir de l’any vinent la creació de xarxes de transformació educativa, un laboratori de transformació per transferir les bones pràctiques i un programa d’acceleració de la transformació educativa. Són tres mesures que permetran donar continuïtat al “canvi de paradigma” que ha suposat el programa d’Escola Nova 21 que aquest dimecres ha fet el seu acte de cloenda on el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha refermat el compromís del Departament “d’entomar” el repte i treballar amb totes les escoles d’aportar a la resta del sistema els elements de millora que ha detectat el programa. En aquest sentit, des d’Escola Nova 21 es considera que l’estratègia del programa ha estat “validada’’ amb els resultats de l’avaluació.

La directora general d’Innovació, recerca i cultura digital del Departament d’Educació, Mar Camacho, ha explicat que el treball conjunt que s’ha fet els darrers tres anys ha permès planificar part d’aquest treball i sobretot les iniciatives vinculades a l’estratègia de xarxes. Així, el laboratori, per exemple, vol ser un marc de referència “comú” amb la participació d’un centenar de centres , impulsors i els més avançats, que connectarà centres amb altres projectes en marxa del Departament. Pel programa d’acceleració, per la seva banda, es preveu una primera convocatòria per a una cinquantena de centres per incentivar el canvi més ràpid amb col·laboracions de l’entorn i altres institucions.

Amb aquests projectes, el Departament doncs ha volgut refermar el seu compromís amb el projecte. “El Departament entoma el projecte” ha recalcat Bargalló, que alhora ha reconegut que Escola Nova 21 ha estat “un projecte extraordinari” de transformació educativa però que “per sort” no ha estat l’únic, i ha destacat la gran quantitat de propostes de transformació educativa que existeixen actualment. Bargalló també ha defensat la innovació com un eina de millora i no de màrqueting.

Escola Nova 21 fa una crida a estendre el pla a tot el sistema educatiu els propers deu anys

Després de tres anys en marxa, Escola Nova 21 clou el programa fent una crida per assolir un gran acord entre els diferents agents que permeti fer un canvi a tot el sistema educatiu. Segons els impulsors del pla, els resultats dels tres anys de feina tant amb els 29 centres que han servit de mostra com amb les xarxes de col·laboració que s’han establert, demostren que tot centre educatiu es pot transformar i per tant, proposen ampliar el “canvi de paradigma” que reclama l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per a què arribi a tots els centres educatius.

Els impulsors del programa consideren que cal un acord per portar endavant accions concretes i transversals que vagin més enllà d’una legislatura i per tant, que treballi amb els docents i els centres dotant-los de suport, formació, recursos, autonomia i coresponsabilitat, prioritzant els entorns més necessitats i des d’una acció interinstitucional.

En les primeres conclusions que elabora Escola Nova 21, després de tres anys de feina, destaca que s’ha consolidat la percepció que el canvi de paradigma educatiu ja no es percep com una “moda’’ sinó com la necessitat d’un aprenentatges per a tots els infants que doni resposta al món d’avui. En aquest sentit, el president del centre UNESCO Catalunya, Eduard Vallory, creu que aquest canvi de paradigma és necessari per la qualitat del sistema educatiu, “de com s’ensenya i com s’aprèn’’. També considera imprescindible la “força social’’ per poder consolidar aquest canvi de percepció.

Les primeres avaluacions

En la mostra de trenta escoles que es van deixar acompanyar per impulsar una transformació intensiva dels seus centres, s’ha constatat que un 40% del temps lectiu s’ha reconfigurat. També consideren, el 69% dels centres, que s’han produït molts o bastant canvis, respecte l’any 2016 en diferents àmbits i dimensions. Els centres també haver utilitzat les eines del protocol dissenyat per Escola Nova 21, en un 80% dels casos pels centres educatius, principalment les visites i residències a altres centres impulsors. Hi ha eines, en canvi, com són alguns instruments online, que no han estat tan utilitzades. En un 71% dels casos els centres consideren que s’han assolit els objectius de les eines.

Pel que fa als centres que han participat a les xarxes d’Escola Nova 21, en un 75% dels asos reconeixen que ha contribuït a orientar-los en la seva gestió del canvi. Un 24% en canvi, diu que els ha ajudat “poc” i per tant, és una dels aspectes que s’haurà d’analitzar més endavant. Pràcticament la meitat d’aquests centres han completat el procés de creació de la seva visió de centre i el 33% l’està duent a terme, és a dir, que estan elaborant el “producte final” de projecte per començar a impulsar canvis a l’escola o institut. A banda, el 72% dels centres participants asseguren que estan interessats a continuar fen trobades de xarxa, una dada que pels impulsors d’Escola Nova 21 posa de manifest que la política pública ha d’incorporar aquesta lògica de treball en xarxa al sistema.

Així doncs, Escola Nova 21 considera que l’estratègia que ha desplegat tant en els 29 centres de la mostra com en les diferents xarxes ha estat “validada” de manera que es podria fer extensible a la resta del sistema educatiu català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estat espanyol

Aproven un pla per indemnitzar les víctimes d’abusos a l’església

barcelona

Els hospitals també s’aboquen a celebrar Sant Jordi

Barcelona
societat

Els alumnes omplen el passeig Ciutat de Girona de Salt per Sant Jordi

salt

L’Expocasió Girona tindrà més de 800 vehicles exposats

fornells de la selva
PORQUERES

Jordi Mach i Helena Morfulleda guanyen els primers Premis VIDRESIF

PORQUERES

S’atorga el Premi de Recerca Vila de Palamós 2023-2024

palamós
GIRONA

Convoquen una protesta l’1 de maig contra la massificació turística

GIRONA
BANYOLES

L’INS Josep Brugulat torna a participar en el City Nature Challenge

BANYOLES
societat

L’equip de govern vol posar el nom de Terricabras a una plaça o un carrer

girona