Societat

Demanda disparada

catàleg · El gel hidroalcohòlic s’ha convertit, des del mes de març, en el producte estel·lar de moltes empreses químiques

Ha passat de suposar només el 2% de les vendes de la firma de cosmètics Laurendor a arribar fins al 60%

El grup Ecopol Tech no en fabricava i des de l’inici de la pandèmia n’ha produït 25.000 litres

Les empreses han hagut de fer front a la guerra de preus i a l’escassetat de matèries primeres

En format industrial per abastir hospitals i residències o en petites ampolles que fins i tot caben a la butxaca. Líquid, en esprai o impregnant tovalloletes d’un sol ús. Amb afegits com ara aromatitzants o suavitzants per a la pell, o sense. Sigui com sigui, el gel hidroalcohòlic forma part, des del març, del nostre dia a dia. Se n’ha disparat la demanda i és per això que, set mesos després del punt àlgid de la pandèmia, el gel desinfectant de mans s’ha convertit en un producte important i fins i tot prioritari en el catàleg de moltes empreses catalanes que es dediquen al sector químic. És el cas de Laurendor, fabricant de productes cosmètics amb seu a Barcelona, que abans de la crisi de la Covid-19 produïa sobretot maquillatge professional i productes de tractament facial i corporal. Les seves vendes de gel hidroalcohòlic eren residuals, ja que només representaven el 2% del total, però després de fabricar-lo en exclusiva durant l’emergència sanitària, ara es manté en xifres molt elevades: suposa el 60% de la producció.

Per fer-nos una idea de la magnitud, si de la fàbrica de Laurendor sortien anualment 5.000 unitats de gel hidroalcohòlic, la previsió és haver-ne fabricat, aquest primer any de pandèmia, sis milions. “Amb l’ús de mascaretes, ha baixat molt la venda de maquillatge i podríem estar en un ERTO o en fallida, però vam reaccionar ràpid i vam canviar de dalt a baix el nostre plantejament de negoci, de manera que la crisi sanitària fins i tot s’ha convertit en un motor intern de creixement”, reflexiona Carla Hernan, desenvolupadora de negoci de Laurendor. De fet, la facturació del grup passarà dels tres milions d’euros del 2019 als cinc milions d’aquest exercici. Per aconseguir-ho, han reforçat la plantilla (de 35 a 40 treballadors), han renovat maquinària, han doblat torns i han ampliat molt l’oferta del que ara és el seu producte estel·lar, el gel hidroalcohòlic, que fins i tot han pogut exportar. Laurendor va començar amb els dosificadors de sobretaula i les ampolletes per portar a la bossa de mà i ara té tot tipus de formats, des de sobres monodosi fins a bidons de cinc litres. Com indica Hernan, fer el canvi productiu no va ser difícil: “Tenim una cartera de 400 referències i, de fet, és molt més complex fabricar-les totes en mida petita que una de sola en grans quantitats.”

Laurendor acaba de rebre una autorització excepcional del Ministeri de Sanitat que permetrà acreditar que els seus productes són viricides, és a dir, que eliminen virus com el que causa la Covid-19. Es pot consultar en el web del ministeri el catàleg de companyies que treballen amb aquest tipus de certificat. Laboratoris Montplet, especialitzats en productes antisèptics –sobretot alcohol i aigua oxigenada–, és una de les empreses catalanes amb més trajectòria en aquest sector. De fet, actualment fabrica gairebé una quarta part de les referències biocides amb eficàcia viricida autoritzades per l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris. Vanessa Monfort, directora general de la firma, amb fàbrica a Barcelona, reivindica el valor d’aquesta acreditació i, sobretot, demana a les autoritats i a les empreses que donin informació clara i veraç. “Si els gels desinfectants de mans són higienitzants, són productes cosmètics, i les marques no poden reivindicar que maten virus, però el problema és que fins i tot a la farmàcia et venen gels que no són antisèptics, i si no tenim clar què estem comprant, podem tenir una falsa sensació de seguretat”, adverteix. Monfort recorda que, arran de la crisi sanitària, moltes empreses del sector químic han començat a fer gel desinfectant de mans i que “al mercat n’hi ha de propietats i qualitats molt diferents”.

Poca cultura de prevenció

Laboratoris Montplet ja fabricava abans de la pandèmia gel hidroalcohòlic viricida, però a casa nostra se’n venia molt poc, perquè, a diferència de mercats com el nord d’Europa i la Xina, no hi havia cultura de prevenció de virus. Per això, les vendes de gel desinfectant a l’Estat espanyol eren “gairebé nul·les”, de l’1%. De la nit al dia, però, la demanda d’alcohol i de gel desinfectant de mans es va enfilar un 300%. “Va ser increïble. Amb la grip A vam tenir un augment de la demanda fort, però va durar dos mesos, i ni de bon tros va arribar a les xifres d’ara”, recorda Monfort. L’empresa, que dona feina a gairebé 100 persones, va vendre 16 milions d’unitats d’antisèptics el 2019 i espera créixer aquest any més d’un 50%.

Montplet té marca pròpia, però treballa molt per a tercers, fent marca de fabricants, cooperatives farmacèutiques i de gran consum. “A l’inici de la pandèmia –recorda la seva directora general–, ens vam centrar a proveir de viricides el canal d’hospitals, geriàtrics i farmàcies, perquè eren els que més ho necessitaven. Vam prendre aquesta decisió per una qüestió d’ètica i responsabilitat social.” De fet, Monfort recorda amb tristesa les trucades “desesperades” de residències de gent gran i altres persones i entitats que estaven en una situació límit. “No sabien d’on treure els gels desinfectats i, tot i que els casos eren dramàtics, a vegades els havíem de dir que no els podíem ajudar, perquè, tot i que vam augmentar moltíssim l’oferta, no donàvem l’abast.”

Segons el director d’operacions de Montplet, Mariano Aguilera, la fàbrica ja treballava en tres torns, però va intentar “dinamitzar al màxim l’activitat reduint molt les parades productives i els canvis de format i dedicant línies exclusivament a la producció dels viricides”. De fet, indica, el grup encara té “més peticions de les que pot atendre, perquè els hospitals i les farmàcies estan sent previsors i s’estan preparant de cara a possibles rebrots”. Per això, l’empresa té previstes noves inversions de cara al 2021.

Ara, però, encara que la demanda continua sent molt alta, els moments més crítics han passat. Ja no hi ha la guerra de preus ni l’escassetat de matèries primeres i envasos que van posar-ho tot tan difícil al març i els mesos posteriors. Llavors faltava de tot, també fabricants, i l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa, Acció, va treballar intensament per buscar solucions. Gairebé 150 empreses catalanes de l’àmbit dels desinfectants van respondre a la crida i van oferir la tecnologia, el material i la capacitat productiva que tenien per fer front a l’emergència sanitària. Totes es van registrar en un marketplace digital creat per Acció per recollir ofertes i demandes. Com indica Cristina Serradell, directora d’internacionalització de l’agència pública, “hi havia empreses que ja feien gel hidroalcohòlic, i també altres firmes, sobretot fabricants de cosmètica, que tenien la capacitat productiva i el know how necessari per parar el cop; algunes ho van fer de manera temporal i d’altres amb voluntat de seguir”. Acció les va acompanyar en els processos de certificació i les va posar en contacte amb les autoritats pertinents, entre altres coses. “Fins a finals d’abril, anaven variant les regulacions constantment; cada dia era una cosa nova, va ser una bogeria”, recorda Serradell.

Enriquit amb lavanda

Ecopol Tech, amb seu a l’Arboç, és una de les empreses químiques que van fer el pas. El grup està centrat en la recerca, el desenvolupament i la fabricació de polímers nanoestructurats d’alt valor afegit, materials que es fan servir tant en el sector industrial com en el farmacèutic i cosmètic. Com explica Joaquin Bonelli, director de projectes de l’empresa, durant el mes d’abril van estar treballant en la “recepta” de gel desinfectant de l’OMS. “Però des del principi vam voler diferenciar-nos i el vam enriquir amb oli de lavanda natural per les seves propietats antifúngiques i antibacterianes, i la seva fragància, absorció i hidratació”, hi afegeix. Des de l’inici de la pandèmia, la companyia tarragonina ha fabricat 25.000 litres d’aquest gel, dada que suposa una facturació de 165.000 euros.

A banda de l’orgull d’haver aportat el seu “gra de sorra” per fer front a la crisi, la fabricació d’aquest antisèptic ha estat un baló d’oxigen per a Ecopol Tech. “Nosaltres som una empresa intensiva en investigació i producció de polímers d’altes prestacions, és per això que la situació actual podia comportar el risc d’ERTO, però durant aquests mesos hem aconseguit reinventar-nos i compensar una certa davallada de facturació en la part industrial amb la producció del nostre gel higienitzant”, relata Bonelli. El gel hidroalcohòlic ja forma part del seu catàleg i cada vegada en formats més diversos, fins i tot en contenidors de 1.000 litres. I és que tot indica que, durant molt temps, la demanda seguirà a l’alça.

16
milions
d’unitats d’antisèptics va fabricar el 2019 Laboratoris Montplet, i espera créixer aquest any més d’un 50%.
5
milions
d’euros facturarà aquest exercici Laurendor, en contraposició amb els 3 milions de l’any anterior.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia