Salut

Societat

Ventilació en temps de la Covid

A l’institut Pla de l’Estany, de Banyoles, s’estudia l’efecte d’airejar les aules

Només resulta eficaç tenir les portes i les finestres obertes sempre

Sempre s’ha recomanat ventilar els espais tancats, però arran de la pandèmia aquest costum ha agafat una major transcendència, sobretot perquè finalment la comunitat científica sembla admetre que el contagi també es produeix amb els aerosols (les partícules que llancem a l’aire quan respirem). La constatació, amb dades objectives, de l’efecte purificador de fer circular l’aire la trobem en una iniciativa que té d’escenari l’institut Pla de l’Estany, de Banyoles. Un professor que hi imparteix matemàtiques, el físic besaluenc Jordi Lagares, ho està estudiant científicament en l’ambient de la seva aula, amb la complicitat dels alumnes. La conclusió és que aquest hivern, si volem reduir el risc de contagis en escoles i instituts, caldrà abrigar-se molt.

El diòxid de carboni

Com que no és possible mesurar la Covid que hi ha en l’aire, el professor utilitza de referent el diòxid de carboni (CO2), que en el cas d’una classe es genera sobretot amb la respiració dels seus ocupants. “Es considera que fins a 700 o 800 ppm (parts per milió) l’espai està ben ventilat i que és recomanable no superar els 1.000”, explica Lagares, que detalla que a l’exterior el nivell de diòxid de carboni sol ser d’entre 400 i 500 ppm. Les proves consisteixen en col·locar un mesurador de CO2 en diverses aules i altres llocs on s’imparteix docència o s’hi reuneix gent (consergeria, secretaria...), durant força hores, en diferents condicions d’obertura i tancament de portes i finestres. Seguidament, les dades recollides es traspassen a gràfics per poder-les interpretar.

Els resultats són eloqüents: no n’hi ha prou de ventilar les aules cinc minuts entre classe i classe, com recomanen les autoritats. Un mètode ben eficaç és tenir les portes i les finestres obertes sempre, de manera que hi hagi una ventilació constant i creuada, indica el professor. El nombre de persones a l’aula és, naturalment, una variable que cal tenir molt en compte i, com és lògic, com menys n’hi hagi, millor. “Va ser un encert reduir les ràtios”, s’apunta en el seguiment de les proves, penjat al lloc web de l’institut.

En els gràfics que s’hi adjunten s’hi poden veure les oscil·lacions de la quantitat de CO2 a l’aula, depenent de si hi ha més o menys ventilació o major o menor presència de gent i les característiques de l’espai. En el millor dels casos, el nivell de CO2 se situa entre els 500 i 700 ppm, i en el pitjor, supera les 1.000 ppm, tot i tenir les finestres obertes. Només a primera hora o a l’hora del pati (quan els alumnes surten a l’exterior) l’aula baixa per sota dels 400.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els anticossos generats per la covid i els de la vacuna protegeixen contra la variant britànica

Barcelona

La vaga feminista deixa la UAB a mig gas en una jornada de protesta marcada per la no presencialitat a les aules

Cerdanyola del Vallès

La corba epidèmica segueix en lent descens a Catalunya

Barcelona

Mor un menor després de patir un accident amb quad a Alcarràs, al Segrià

Lleida

Transport públic funciona al 85% i sense incidències en jornada vaga pel 8M

Barcelona

Accessos tallats a la UAB per aturar l’activitat al campus de Bellaterra pel 8-M

Cerdanyola del Vallès

Entren en vigor els nous horaris a la restauració i l’ampliació d’aforaments a universitats, gimnasos i lleure

Barcelona

Una concentració de dones talla la Meridiana de Barcelona en plena hora punta

Barcelona

Llibres que homenatgen i reivindiquen les dones

barcelona