Salut

SARA RODRÍGUEZ

DIRECTORA D’ATENCIÓ PRIMÀRIA DE L’ICS GIRONA I DE L’IAS

“L’activitat Covid als CAP s’ha multiplicat per 3,5”

Aquesta setmana s’han fet 9.200 proves als centres de l’IAS i l’ICS de Girona

per detectar el virus

Ara es diu que els centres d’atenció primària són el mur de contenció de l’epidèmia.

En quin tant per cent s’ha incrementat la feina als CAP?
Si prenem com a base l’activitat Covid que es feia la setmana de Sant Joan, quan encara no havia esclatat, l’activitat Covid que es feia als nostres centres de primària es va multiplicar per 2,5 la setmana següent a la de Sant Joan, i la setmana apassada estàvem ja en 3,5.
Això vol dir que la revetlla de Sant Joan ha tingut un efecte important?
Bé, jo penso que tot això és multifactorial, en aquesta explosió de casos: un és que m’han aixecat les restriccions; un altre, que la variant circulant és la delta, que té més transmissibilitat, que la gent jove no està vacunada, que la gent jove té unes dinàmiques socials més actives... Són molts, els factors.
Quines tasques es fan als CAP ara que no es feien al començament de la pandèmia?
Durant tots aquests mesos, que han estat uns mesos d’aprenentatge, des de la primària hem incorporat tasques i rols, com els referents escola, gestors Covid, a les residències... Ara tenim el tema de vacunació, de les proves Covid, PCR i tests antigènics. A primària vam començar a fer PCR el maig del 2020, i això és una activitat que ha crescut molt. La setmana de Sant Joan, la primària que jo dirigeixo, que és la de l’IAS i ICS Girona, havia fet 3.700 proves Covid; aquesta setmana se n’han fet 9.200. També hi ha tot el tema dels cribratges a l’atenció primària, a poblacions, a escoles... I també hem incorporat noves tècniques: fem ecografies pulmonars.
Pel que fa a les consultes en línia, és cert que en alguns CAP es demana als usuaris que no en facin perquè estan saturats amb aquestes consultes?
La consulta en línia és un tipus de visita no presencial, en la qual el ciutadà sempre demana al professional que té assignat, sigui metge o infermer, la resolució d’un problema de salut, de manera que quan es fa la consulta electrònica, perquè aquesta fos resolutiva i satisfactòria tant per al pacient com per al professional, normalment arribes a acords amb el pacient sobre quins temes tractaràs, perquè hi ha coses que no es poden resoldre. Quan es va iniciar la pandèmia i va disminuir la mobilitat, es va obrir de manera massiva, i això ha creat un creixement exponencial de demandes que no estaven pactades prèviament i que no es poden resoldre per consulta electrònica. També passa, i això està generant malestar tant a professionals com a pacients, que quan el professional fa vacances el sistema et permet fer la consulta, i se suposa que hi ha un mecanisme de seguretat que surt que hi ha una persona que ha demanat una consulta per a determinat doctor, però a vegades el sistema no acaba de funcionar i ens hem trobat pacients que estaven esperant que els resolguessin la consulta en línia. Així, hi ha centres que han decidit que durant l’època d’estiu en què els professionals agafen vacances, és millor dir que no faran consultes electròniques, i així la gent no utilitza l’opció. També vull dir que el sistema té una altra via, i avui mateix ha sortit una millora al CAP en la qual a l’usuari ja li surt, quan vol fer una consulta en línia, si el seu professional està absent.
Quin és el principal problema que us trobeu i com es resol?
Actualment és que el sistema s’acabi saturant. Perquè això no passi el que estem fent, la primera cosa, és apel·lar a la responsabilitat de la ciutadania: necessitem la seva col·laboració i complicitat.S’han de seguir les recomanacions de salut pública a nivell general, distància, mascareta en espais tancats, ventilació...i en cas que siguis un contacte o cas, fer aïllament. En aquest sentit tambñe ha sortit el pla delta, per preservar la part clínica de l’atenció, els equips també s’estan reorganitzant , també en la mesura del possible incrementem professionals de suport, tcai, administratius...anem toant diferents coses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia