Infraestructures i serveis

Proposen enfortir el tren com a alternativa als vols de baix cost

La PTP exposa en un estudi les millores necessàries al ferrocarril per fer del Prat un ‘hub’ sense haver d’ampliar-lo

L’aeroport de Barcelona pot ser un hub intercontinental sense necessitat d’ampliar la tercera pista si s’aconsegueix reduir el nombre de vols de curt radi i de baix cost amb l’ajut d’una millor infraestructura ferroviària que connecti el Prat amb els aeroports de Girona i Reus i amb alternatives d’alta velocitat als trajectes de menys de quatre hores de durada. Un estudi fet per l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) per encàrrec de l’Ajuntament del Prat de Llobregat que es va presentar ahir xifra en 236 milions d’euros la inversió necessària per situar els aeroports de Girona i Reus a 45 minuts de Barcelona a través del TAV, acabar l’accés ferroviari a l’aeroport de Barcelona i condicionar l’estació intermodal del Prat, inacabada des del 2008. Amb l’ajut de taxes aèries diferenciades per aeroports i trens freqüents, una part dels vols de baix cost es podrien transferir als aeroports de Girona i Reus, tal com va explicar ahir el president de la PTP, Adrià Ramírez.

L’estudi indica que en el context d’emergència climàtica cal oferir alternatives ferroviàries al vols que enllacen Barcelona amb ciutats que estan entre 300 i 750 quilòmetres de distància. “Les emissions que suposa un vol són de 150 a 195 grams de diòxid de carboni, en canvi el mateix viatge en tren seria d’entre 6 i 40”, va exposar Ramírez. En el cas de ciutats com ara València, Saragossa i Madrid, l’opció ja hi és. Pel que fa al sud de França, ja hi ha connexions directes amb Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes però amb poques circulacions i caldria restablir els enllaços directes amb Tolosa i Marsella perduts arran de la pandèmia. Un altre aspecte de l’informe és la possibilitat de connectar Barcelona amb capitals europees que estan a una distància d’entre 800 i 1.800 quilòmetres a través de trens nocturns, com s’està impulsant a països com ara Àustria. Indiquen que seria una possibilitat vàlida per als desplaçaments turístics ara que cada cop hi ha més consciència ambiental. L’estudi identifica nou corredors susceptibles de ser operats que permetrien connectar 40 ciutats europees amb Barcelona. Totes aquestes alternatives permetrien una reducció de 45.000 vols i 5 milions de passatgers a l’any a l’aeroport de Barcelona.

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va tornar a reclamar que es tingui en compte el territori i va destacar que l’informe demostra que “hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses”, en referència amb l’ampliació de l’aeroport plantejada per Aena, i va demanar poder abordar-les a la taula institucional per defugir el “xantatge” d’Aena i continuar els treballs de la taula tècnica.

LA FRASE

Hi ha alternatives per promoure un model d’infraestructures al servei del país i no de les grans empreses
Lluís Mijoler
alcalde del Prat de llobregat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Figueres s’aboca a les Fires i Festes de la Santa Creu

FIGUERES

Colau acusa el PSOE d’haver tolerat el ‘lawfare’ que ara pateix

barcelona
SOCIETAT

El barri gironí del Pont Major, un dels ‘Barris amb Futur’ de la Generalitat

girona
societat

Oposicions per cobrir 9.344 vacants de docent

barcelona
seguretat

Busquen un ganivet perdut a la cuina de Quatre Camins

barcelona
societat

Alerta per inundacions fins demà al matí

barcelona
enogastronomia

Els caves de Guarda Superior, al marge de les mesures extraordinàries per la sequera

Barcelona/TIANA
energia

Vandellós II incia l’operació de recàrrega de combustible

barcelona

Concentració a l’Escola Castellum de Sant Julià de Ramis contra els barracons

sant julià de ramins