Societat

Infraestructures

Aprofitar la nit per fer via

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic reclama la recuperació dels trens nocturns

Creuen que és una alternativa menys contaminant que els avions

Barcelona ha perdut en la darrera dècada tots els trens nocturns de llarg recorregut. Una part dels diürns s’ha substituït per serveis d’alta velocitat, mentre que a les línies convencionals el servei és insuficient i fa que molts viatgers es decantin per l’avió o el vehicle privat. A Europa comença a visibilitzar-se l’aposta pel retorn dels trens nocturns, lligada al context de lluita pel canvi climàtic i al fet que cada cop hi ha més gent que opta per prescindir dels avions.

L’operador ferroviari austríac OBB s’ha convertit en el referent per als trens nocturns. Ha creat una xarxa amb 25 ciutats de cinc països diferents i ha posat en funcionament trens moderns, còmodes i que respecten la privacitat dels viatgers. Aquesta xarxa té previst arribar a Barcelona l’any 2024 però a l’Estat no hi ha cap proposta per recuperar els trens nocturns. És per això que l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) reclama que hi hagi algun moviment en aquest sentit i proposa recuperar tota una sèrie d’itineraris que podrien ser una alternativa viable a l’avió. Adrià Ramírez, president de la PTP, considera que és “lamentable” que s’hagi d’esperar que els trens nocturns arribin d’Àustria. Ramírez indica que el ferrocarril té l’avantatge que, a diferència de l’avió, realitza serveis de centre a centre de la ciutat, evita el temps i cost del trajecte cap a l’aeroport i fa més còmode el desplaçament. A més, és un dels modes de transport menys contaminants i afavoreix l’equilibri territorial perquè dona cobertura a poblacions intermèdies. Per a serveis d’entre 8 i 14 hores de durada, la PTP sosté que el tren nocturn és una bona opció, ja que permet estalviar una nit d’hotel i interconnectar ciutats de manera més fàcil.

En trajectes de menys de quatre hores, si l’oferta és bona, com en el cas del corredor Barcelona-Madrid, la majoria dels viatgers opten pel tren i la PTP considera que cal apostar de manera clara per millorar les freqüències en trajectes amb ciutats del sud de França i d’altres de l’Estat com ara Bilbao, Pamplona, Logronyo, Burgos, València i Alacant. El president de la PTP insta Renfe a “abandonar la visió centralista” i a FGC a fer “un impuls decidit cap a aquest tipus de servei”, després que la companyia anunciés la seva voluntat d’enllaçar amb alta velocitat Catalunya amb el sud de França.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona