Societat

Alemanya

De font de riquesa a gairebé intransitable

El Rin, el riu més llarg d’Alemanya, deixa de ser operatiu per als grans vaixells de transport de carbó i altres matèries primeres

La sequera agreuja l’estat d’una potència econòmica que busca a correcuita resoldre la crisi energètica

Si hi ha ara mateix a Alemanya una imatge que concentri els efectes de dues grans crisis globals –el canvi climàtic i la crisi energètica– aquesta és la del Rin, a l’altura de Kaub. És un dels punts més bonics de la conca d’aquest riu, el més llarg d’Alemanya, on es troba la vall de Loreley, reconegut per la Unesco com a Patrimoni Natural de la Humanitat. És, també, el punt més complicat per al trànsit de mercaderies, un factor clau per al transport de carbó, carburants i matèries primeres. Les successives onades de calor extrem que s’han produït aquest estiu, quan encara s’arrossegaven els efectes dels dos anys anteriors de temperatures màximes –el 2018 i el 2020–, han deixat el nivell del riu al seu pas per Kaub a 40 centímetres. Per sota dels 35 centímetres deixa de ser transitable.

El transport de mercaderies s’ha reduït a un 25% de la seva capacitat i s’ha hagut de limitar el volum de les càrregues. Si cada vaixell ha de navegar amb un 25 o 35% de la càrrega que seria habitual, les pèrdues del sector es disparen.

El transport fluvial és essencial no només per al sector implicat, sinó també per al conjunt del país. El govern d’Olaf Scholz vol tenir els dipòsits de gas a un 95% l’1 de novembre, per assegurar-se que tindrà reserves per a l’hivern.

Això vol dir que els subministraments de gas procedent de Rússia –que s’ha reduït a un 20% de la seva capacitat des de l’inici de la invasió d’Ucraïna– es reserven per a l’hivern i que el carbó ha passat a ser-ne el “substitut” actual. Les grans barcasses haurien de circular pel Rin com ho feien fa unes dècades, abans que es tanquessin pràcticament totes les explotacions d’aquesta energia fòssil. Ja no seria carbó “nacional”, sinó importat. Però les aigües del Rin no poden transportar-ho. El Ministeri de Transports busca “desviar” aquestes mercaderies per carretera o ferrocarril. De moment, però, la font de riquesa que era el Rin ha quedat a mínims.

No és l’únic efecte de la sequera als rius del país. L’Elba, a l’est, ja fa setmanes que no és transitable. Encara pitjor és, però, la situació dels boscos, en un país amb 11,4 milions d’hectàrees forestals –el 32% de la seva superfície total–. Als anys vuitanta es va produir una alarma nacional per l’anomenada “mort dels boscos”. Era deguda a les altes emissions contaminants i el desenvolupament industrial descontrolat, especialment a l’oest del país. Es va aconseguir aturar aquell fenomen cap al 2002. Ara, sota els efectes del canvi climàtic, es parla d’una “segona mort” dels boscos. Les organitzacions ecologistes, però també els propietaris dels boscos, alerten que un 80% dels arbres del país estan malalts. Sigui pels efectes de la contaminació o de la sequera continuada que experimenta el sòl, sigui per la desforestació progressiva atribuïda, de nou, a la mà humana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona