Societat

Arrenca l’esperada reforma de la Rambla de Barcelona

Les obres comencen a la part baixa del passeig amb la construcció d’una plaça a la confluència amb l’avinguda de Drassanes

La primera fase dels treballs s’allargarà durant divuit mesos

Amb l’estiu superat, i la riuada de turistes sensiblement reduïda, les màquines van aterrar ahir a la Rambla de Barcelona per posar en marxa la tan reclamada reforma del passeig més emblemàtic de la ciutat. Seran anys d’obres que, en la primera fase, afectaran el tram baix del carrer.

El que va començar ahir és la connexió, al mateix nivell, de la rambla de Santa Mònica –així s’anomena el passeig en el tram final– amb l’avinguda de Drassanes. En aquest punt, davant l’edifici de la Comandància Naval de Barcelona, s’hi habilitarà una gran plaça igualant un i altre carrer gràcies al nou paviment que s’instal·larà i que, pel que fa a la Rambla, substituirà el panot de corbes sinuoses. També s’actuarà a la vorera que hi ha a l’entorn de la columna del monument a Colom.

Aquesta primera fase d’obres té un pressupost de deu milions d’euros i la seva execució s’allargarà un any i mig, fet pel qual encara es trobaran a mig fer quan es produeixin les eleccions municipals del mes de maig de l’any vinent. No passa el mateix amb altres obres emblemàtiques de l’equip de Colau, com la Superilla, que ja estaran enllestides per la cita electoral. De fet, la totalitat de la reforma de la Rambla, amb un pressupost global de 44,5 milions d’euros, no estarà llesta fins al 2030.

L’esperit que guia les obres de la Rambla és, però, el mateix que el de la Superilla, on l’espai es posa a disposició del ciutadà en detriment del vehicle. Quan les obres acabin, la superfície de la Rambla estarà al mateix nivell de façana a façana. El paviment estarà format per unes peces de granit i pòrfir de dimensions diferents. Es plantaran 21 arbres nous, els escocells seran més amples i hi haurà cent bancs.

Pel que fa al trànsit, es reservarà un carril per a vehicles, en cada sentit de la marxa, que quedarà delimitat per uns pilons. Hi circularà el transport públic, bicicletes, vehicles de repartiment i els cotxes que vagin als aparcaments. L’ús dels pilons és una petició expressa de la Junta de Seguretat, pensant en l’atemptat del 17 d’agost del 2017, quan la furgoneta va accedir fàcilment al tram central del passeig.

Les obres iniciades ahir actuen sobre una superfície de 23.000 metres quadrats. Els treballs es faran per fases, primer al costat Besòs i després al Llobregat, amb la qual cosa es garantirà sempre la circulació de persones pel passeig. També queda garantit el trànsit de vehicles i el transport públic no quedarà afectat per les obres.

Uns dels afectats en la primera fase d’obres són els artistes de les estàtues humanes, que es traslladaran una mica més amunt, al mateix passeig.

LA XIFRA

40,5
milions
d’euros és el pressupost per a la remodelació total del passeig, que estarà enllestida el 2030, vuit anys d’obres.

El petit triomf d’Itziar González

L’arquitecta i exregidora de Barcelona Itziar González, de l’equip KmZero, una de les impulsores de la remodelació, va ser ahir present a l’acte d’inici d’obres i va voler llançar un missatge optimista: “Se sent dir que la Rambla no té remei, doncs s’equivoquen.” L’exregidora de Ciutat Vella va afirmar que valorar “allò que ens ha definit mundialment, la Rambla, i reivindicar-ho com un espai ciutadà i cultural és una gran revolta.”

Amb Itziar González, els regidors Jordi Rabassa i Janet Sanz, ahir també hi havia veïns que van mostrar la seva satisfacció. “Avui és un dia per estar contents. Fa molts anys que batallem, ens queixem i plorem que la Rambla no està bé. Estàvem molt cansats del que comporta viure a la Rambla”, va explicar Carme Casal, veïna del passeig, que va recordar que són unes obres “molt esperades” i va demanar celeritat en l’execució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia