Societat

generalitat

infraestructures

El govern ven patrimoni a Barcelona per pagar el metro

Ada Colau i Oriol Junqueras signen un acord que permetrà injectar 40 milions a les obres de la línia 10

Territori treballa per desencallar la llosa financera que paralitza el tram central de la línia

El govern i l'Ajuntament de Barcelona van signar ahir un acord de compravenda que a grans trets consisteix que el consistori pagarà a la Generalitat 40 milions que el departament de Territori i Sostenibilitat destinarà de forma íntegra a enllestir la posada a punt de les estacions de Foneria i Foc Cisell, al tram sud de la línia 10 del metro, entre la plaça d'Ildefons Cerdà i la Zona Franca.

El conveni, rubricat ahir per Ada Colau i el vicepresident, Oriol Junqueras, es basa en la compra de patrimoni immobiliari de la Generalitat per l'Ajuntament i és la concreció tècnica de l'acord polític al qual van arribar a principi d'any la mateixa alcaldessa i el president, Carles Puigdemont, per tirar endavant les obres del metro.

La línia 10 transcorre de Badalona fins a la Zona Franca i en bona part comparteix recorregut amb la línia 9, que comença a Santa Coloma i acaba a l'aeroport de Barcelona. Precisament, aquest tram de l'L9 entre Zona Universitària i l 'aeroport és l'últim que s'ha inaugurat.

Les obres al tram sud s'han de reprendre l'any vinent i la previsió és que les dues estacions puguin entrar en servei l'any 2018. Aleshores el govern de la Generalitat confia a haver trobat el desllorigador econòmic que permeti reprendre les obres del gran tram central de les línies 9 i 10, que ha de connectar els dos extrems ja en funcionament del Besòs i del Llobregat a través d'un gran arc pels barris de la part alta de la ciutat.

Entre una cosa i l'altra, el Departament de Territori haurà de trobar el finançament necessari per dur a terme les obres que han de permetre posar en servei les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, dins del terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat, i que obligaran a una inversió de 39 milions d'euros. Com que aquestes dues estacions estan situades entre la de Can Tries, on comença la línia 10 sud, i les de Foneria i Foc Cissell, això vol dir que durant un temps indeterminat els trens hi passaran sense aturar-se.

Aquest fet va motivar ahir la queixa de l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat, Núira Marín, que va acusar el govern català de crear ciutadans de primera i de segona prioritzant l'acabament de les estacions que hi ha al terme municipal de Barcelona. Marín va reclamar l'obertura integral de tota la línia i va advertir que el seu Ajuntament no disposa de diners per fer una operació similar a la que ha fet Barcelona.

El contracte signat ahir entre Ada Colau i Oriol Junqueras no serà l'últim, ja que les administracions treballen en l'elaboració d'un altre conveni que ha de representar el pagament de quatre milions d'euros més per part de l'Ajuntament i complir així amb el compromís global de finançar 44 milions d'euros.

70.000 veïns

El conveni signat ahir representa el traspàs a Barcelona de diversos edificis que l'Ajuntament destinarà a equipaments de barri i la resolució de velles reivindicacions veïnals. Pel que fa a les dues noves estacions, donarà servei a 70.000 veïns i també posarà fi a un greuge històric en l'oferta de transport públic de la zona.

El gran problema que presenta aquesta infraestructura és el gran tram central d'onze estacions encara pendents d'inaugurar entre Sagrera i Zona Universitària, que representen un desemborsament financer de 450 milions d'euros anuals al Departament de Territori i Sostenibilitat. Són uns diners que es paguen en concepte de cànon, com si l'obra ja estigués acabada i en ple rendiment, i que el conseller de Territori, Josep Rull, pretén alliberar per invertir en l'acabament de les obres.

La ciutat guanya espais per fer-hi equipaments

L'edifici del Borsi és la joia de la corona de l'acord signat ahir entre l'Ajuntament i la Generalitat. L'edifici en forma de templet neoclàssic, situat al número 23 del carrer d'Avinyó, és un dels quatre espais patrimonials que ahir va comprar l'Ajuntament i que destinarà a diversos equipaments de barri. El fet que aquest edific singular passi a mans de l'Ajuntament posa fi a les especulacions sobre l'obertura d'un museu dedicat a l'obra de Wody Allen.

La compra d'ahir també implica el traspàs a la ciutat de cinc solars situats a la Gran Via, en l'àmbit de Can Batlló-Magòria, i due naus situades al recinte de Can Batlló i que es destinaran a equipaments socials, a habitatges socials i també a equipaments esportiu, amb una operació urbanística que permetrà acabar la transformació del barri. L'Ajuntament també s'ha quedat un solar a les cotxeres de Borbó per fer-hi una escola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Rehabilitaran l’edifici Rhodes per fer-hi pisos de lloguer assequible

FIGUERES
MOBILITAT

Trànsit reposarà radars vandalitzats, entre altres un que no vol Santa Cristina

SANTA CRISTINA D’ARO
Europa

El linx ibèric ja no és una espècie en perill d’extinció, però continua “amenaçada”

Medi ambient

La platja contaminada de Sant Adrià de Besòs seguirà tancada

Sant Adrià de Besòs
Educació

Concentració de docents al Consorci d’Educació a Barcelona: “Volem continuïtat”

Barcelona
SALUT

Concentració a Mataró per exigir la continuïtat del servei de pediatria a l’Hospital

Mataró
Educació

Barcelona enllestirà la reordenació de l’FP el 2030

Barcelona
OLOT

Els veïns del barri del Morrot demanen els expedients del Pla Parcial

OLOT
Societat

Mor Francesc Bosch, el premianenc amant dels pessebres