La plana aèria

L'itinerari pel pla de Martís, a tocar de l'estany de Banyoles, recorre els escenaris del que va ser un camp d'aviació republicà

La ruta que proposem –la número 9 del Centre BTT del Pla de l'Estany– permet descobrir un espai situat a tocar de l'estany de Banyoles que, per les seves característiques orogràfiques, es va convertir en un escenari històric de la Guerra Civil: el pla de Martís. Aquesta extensa plana ha estat des de sempre una zona de camps de conreu, amb molt poques construccions. Va ser precisament la seva horitzontalitat gairebé perfecta i l'absència d'obstacles al seu interior el que va motivar que l'Exèrcit Popular de la República decidís emplaçar-hi un camp d'aviació el març de 1938. L'aeròdrom, que era subsidiari del que ja existia a Celrà, va ser bombardejat pels feixistes el novembre d'aquell mateix any. Més tard es va tornar a posar en funcionament com a zona de control aeri, fins l'any 1960.

La ruta té el seu punt d'inici a l'anomenada casa dels Enginyers, situada al veïnat de Martís. Per accedir-hi cal prendre la carretera GIP-5121 en direcció a Esponellà, Crespià i Figueres. Després de creuar Melianta, al final d'una llarga recta (Martís de Dalt) es trenca a l'esquerra en direcció a Martís de Baix. Al cap de poc més d'1 km, per una via asfaltada, s'arriba a l'esmentada casa dels Enginyers, coneguda també com la casa del Pantà, on es pot aparcar el vehicle.

La ruta en bicicleta es comença desfent el camí per on s'ha arribat fins a una bifurcació (km 1,15), on caldrà prendre el trencall de la dreta. A partir d'aquí només cal seguir les plaques direccionals del Centre BTT corresponents a la ruta 9.

El primer tram de l'itinerari ens portarà fins a Serinyà, on és interessant de visitar el nucli antic. Sortint del poble la ruta passa a tocar de can Cermosa, una bonica masia amb alzines centenàries, i se circula pel costat d'una urbanització del sud de Serinyà fins a arribar al km 5,6, on hi ha una desviació. Des d'aquest punt es podria accedir, per darrere de l'entrada principal, al Parc de les Coves Prehistòriques de Serinyà. La ruta, però, marxa cap a l'esquerra i s'endinsa en un petit bosc d'alzines tot deixant el camí, que segueix recte.

CAMP D'AVIACIÓ

En sortir del bosc (km 6,21) trobem una gran plana conreada, escenari històric del que va ser el camp d'aviació de Martís. Es passa també per davant de can Malloles, una masia que va ser confiscada pels republicans a fi de destinar-la a polvorí. S'hi guardaven tota mena de municion i explosius, però, sobretot, les bombes que havien de carregar els avions Tupolev SB-2, coneguts popularment com a Katiusques. Seguint el camí trobem un pont sobre la carretera C-66 (km 7,32), a l'extrem sud-oest del pla de Martís. Si creuem el pont, arribarem al veïnat d'Usall, on destaca can Traver i l'església de Sant Cristòfol. El nostre itinerari, però, tomba a l'esquerra cap a l'est, per iniciar el retorn cap al punt de sortida.

REFUGI ANTIAERI

A pocs metres trobem can Traver Nou, també conegut com a Casanova de Traver, al costat del qual encara hi ha vestigis d'un refugi antiaeri que actualment no és visitable. A l'altra banda, on hi ha l'estable de cavalls, hi havia hagut el pavelló de comandament del camp d'aviació de l'any 1938. En la segona època d'ús de l'aeròdrom (de 1945 a 1960) s'hi van instal·lar tots els equips de telefonia, radiocomunicacions i meteorologia. Just després de deixar aquestes edificacions hi ha un encreuament de quatre camins. Cap a la dreta s'accediria en pocs metres a la platja o clot d'Espolla. La ruta, però, vira a l'esquerra i al cap de poc, quan el camí ja segueix el rec d'Espolla, es passa pel costat de la petita imatge de sant Galderic, patró de la pagesia, que escenifica el punt de coincidència dels termes de Serinyà, Esponellà, Fontcoberta i Porqueres. A partir d'aquí, la ruta continua pel que es coneix com a camí vell de Banyoles a Esponellà, proper al rec d'Espolla, fins a arribar novament al veïnat de Martís, just on hi ha una creu de terme i l'antic pontet medieval que travessa el rec. Més endavant retrobarem de nou el rec, que superarem per un pas elevat. A la dreta hi ha el camí que mena al saltant d'Espolla, d'uns 60 m d'altura. Igual que la platja d'Espolla, el saltant és intermitent, per tant no es pot garantir que es pugui veure en la seva màxima esplendor.

Des d'aquest punt es continua pel vial asfaltat desfent el tram de camí del principi de la ruta fins a la casa dels Enginyers, punt inicial i final del recorregut.

FITXA DE LA RUTA

Dificultat. Molt fàcil (senyalitzada de color verd)
Distància.12 km
Desnivell. Inapreciable
Punt de partida. Veïnat de Martís. Casa dels Enginyers
Durada. 45 min en BTT
Centre BTT del Pla de l'Estany-Banyoles. Tel. 699 770 647 / 686 385 797. www.plaestany.cat/centrebtt Obert dissabte, diumenge i festius de 9 a 17 h.
Àrea de Turisme del Consell Comarcal del Pla de l'Estany. Tel. 972 58 32 58 www.plaestany.cat/turisme

Un estanyol intermitent

Val la pena desviar-se uns metres de la ruta per acostar-se al paratge conegut com a platja o clot d'Espolla, un singular estanyol intermitent de 360 metres de llargada que apareix només després de continuades pluges i que forma part del sistema lacustre de l'estany de Banyoles. Aquesta intermitència es deu a l'altitud superior –50 metres– respecte a l'estany. Quan la pressió de l'aigua subterrània és molt gran, fet que es dóna després de pluges intenses, es formen aquestes surgències. A les aigües d'aquest estanyol hi viuen els Triops o Apus, un petit crustaci d'origen prehistòric que roman latent a l'època de sequedat i que ressuscita amb la humitat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
girona

Consum resol el 53% de les reclamacions a la vegueria

GIRONA

Les obres del futur Museu Thyssen començaran a la tardor

sant feliu de guíxols
societat

Denuncien que els fan fora de casa tot i haver pagat sempre el lloguer

Olvan
medi ambient

Manifest contra els tòxics i el plàstic en el consum quotidià

barcelona
educació

Entre 1 i 4 hores més de matemàtiques per millorar la competència en 200 centres

societat

Els veïns de Barcelona s’organitzen per lluitar contra el soroll a la ciutat

barcelona
Societat

Absolt l’exalcalde Manuel Bustos d’omissió de persecució de delicte

Sabadell
SANTA COLOMA DE FARNERS

Demanen que s’arxivi el cas de les protestes contra el rei a Caldes