Societat

Detecten amiant en fins a 38 vagons de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona

TMB no traurà els vagons de circulació en un termini immediat perquè no hi veu risc potencial

L’empresa fa controls periòdics a 185 treballadors en actiu

Les anàlisis fetes per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a 109 vagons de les línies 1 (vermella) i 3 (verda) de la xarxa de metro han detectat la presència de crisòlit, un derivat de l’amiant, en la pintura que s’utilitza com a revestiment antisoroll d’una part, la inferior, del xassís dels combois. Un centenar més de vehicles també s’estan revisant, i els resultats es coneixeran d’aquí a poques setmanes. Els controls s’han fet en els cotxes de les sèries 2.000, 3.000 i 4.000, tots fabricats a la dècada dels vuitanta i, per tant, dels més antics que integren la flota actualment en servei. A curt termini, però, no seran retirats en bloc de la circulació, ja que la concentració de crisòlit que contenen es considera baixa –entre un 5% i un 10%– i, a més, no es pot desprendre, unes circumstàncies que, segons TMB, fan que no hi hagi situacions de risc potencial, ni per al passatge ni per als operaris del metro. La previsió, això sí, és que tots aquests vagons siguin substituïts en un termini d’entre tres i quatre anys, com, de fet, ja estava programat, atès que aleshores ja hauran complert el seu cicle útil.

Tot i això, sí que es prendran mesures preventives i de control. Per començar, cap d’aquests 38 vehicles serà sotmès a tasques de manteniment per evitar possibles emanacions tòxiques. Així mateix, no es descarta repintar-ne algun, o fins i tot treure’l del servei, si així ho recomanen els experts. Als trens on els tests han donat negatiu, se’n farà un altre per corroborar el diagnòstic.

Les anàlisis es van dur a terme després de la descoberta, fa poques setmanes, d’amiant al suburbà de Madrid. En aquest context, però, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, va voler destacar ahir, en roda de premsa, que la companyia ja va començar a detectar, encapsular i retirar de manera planificada aquest component cancerigen de les seves instal·lacions i vehicles l’any 1987, quan encara no estava prohibit a l’Estat espanyol ni fer-lo servir ni fabricar-lo. El directiu de TMB també va ser molt taxatiu a l’hora d’assegurar que les proves que s’han fet fins ara refermen que les garanties de la qualitat de l’aire al metro “són totals” tot i la detecció del crisòlit.

I és que, a banda dels trens, la companyia ja fa anys que té comprovat que hi ha amiant a les instal·lacions del metro –per exemple, en planxes de fibrociment que són utilitzades com a coberta en la construcció d’edificis–. Fa pocs dies, sense anar més lluny, una informació de la cadena Betevé, basada en un informe intern de la companyia, revelava l’existència de 187 elements amb aquest component distribuïts en 125 estacions i 13 punts més en sis cotxeres. TMB defensa, però, que aquest material “no desprèn fibres si està en bon estat i si no es manipula i, per tant, no comporta perill per als treballadors ni per als usuaris”. Tot i això, quan ha calgut fer obres de millora, se n’han retirat de manera controlada. Fins avui, concretament, se n’han tret fins a 3.000 m² de superfície al llarg del conjunt de la xarxa.

Seguiment als operaris

Els operaris del metro que, com a conseqüència de la seva feina, han estat exposats d’alguna manera a l’amiant, són sotmesos a un programa de vigilància regulat pel Ministeri de Sanitat. A hores d’ara, 185 treballadors que estan en actiu ja segueixen aquests controls, als quals cal afegir-ne 89 que ja estan jubilats i que han estat derivats al sistema públic de salut per continuar fent un seguiment. I, en aquest sentit, TMB ha recordat que, des que s’està desenvolupant aquesta iniciativa, no s’ha diagnosticat “cap cas d’asbestosi pulmonar, mesotelioma pleural ni càncer de pulmó o de mediastí entre les persones participants”.

LA FRASE

La pintura amb amiant és molt espessa i actua com a aïllant. Perquè es desprengui, s’ha de voler trencar
Miquel Mira
responsable de salut de tmb

LA XIFRA

109
vagons
de les sèries 2.000, 3.000 i 4.000 ja han estat revisats, i un centenar més estan pendents de fer-ho.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
la videoteca

Quan en un avió et donen instruccions que fan riure... o que fan por

Sant Julià reclama, en una moció, unes atraccions inclusives

sant julià de ramis

Amics del País demana un pacte per Barcelona

barcelona
L’ESCALA

Vint anys de Canal 10

MARTA MASÓ
CAP DE CANALLA DE LA COLLA CASTELLERA DE MARRECS DE SALT

“El món casteller, per a la canalla, és una autèntica escola de la vida”

girona

Hinojosa de Sarrià ha invertit dos milions d’euros en millores

sarrià de ter

La Fira de Sant Martirià de Banyoles, més potent que mai en la quarantena edició

BANYOLES
societat

La Cursa de la Dona restringirà els regals “sexistes”

L’aigua de Sils no és apta per al consum per un plaguicida

sils