Societat

Acusen TMB d’amagar el primer cas d’asbestosi d’un treballador del metro

Rafael Rubio, encara en actiu, ha treballat durant molts anys als tallers de manteniment dels trens

La companyia nega cap patologia greu de l’amiant

Rafael Rubio, treballador de Transports Metropolitants de Barcelona des de l’any 1978, és a punt d’iniciar una batalla legal perquè se li reconegui que l’asbestosi que té, diagnosticada per un metge de l’hospital de Can Ruti, li ha estat causada per la inhalació de partícules d’amiant durant els seus anys de feina als tallers del metro de Barcelona. El cas, denunciat d’ahir en una roda de premsa a la seu del Col·lectiu Ronda, és negat per l’empresa, que assegura que, fins a la data d’avui només han detectat 22 casos de treballadors del metro amb patologies relacionades amb l’amiant, catalogades de manifestacions pleurals, cap de les quals són greus i en cap cas de la gravetat de l’asbestosi que denuncia Rubio.

Des del comitè d’empresa del metro, i amb el consens dels vuit sindicats que l’integren, es considera que aquest primer cas d’asbestosi d’un treballador encara en actiu és la mostra més evident d’una política d’“opacitat” de la direcció de l’empresa, a la qual acusen de negar-se a l’evidència d’un greu problema de salut laboral que pot ser també de salut pública, pel risc que els usuaris del metro hi quedin exposats. En aquest sentit, van demanar que els màxims responsables, Enric Cañas, com a conseller delegat, i Mercedes Vidal, com a presidenta, presentin la seva renúncia.

Els sindicats tenen clar que el cas de Rafael Rubio és només la punta d’un iceberg i ahir van fer una crida a treballadors ja jubilats o a familiars d’antics treballadors que hagin mort per malalties pulmonars a posar-se en contacte amb ells per avaluar la possibilitat d’emprendre accions legals. Rubio va donar a entendre que entre els extreballadors de l’àrea de tallers on ell estava destinat hi ha hagut un nivell de mortalitat important que es podria vincular a l’amiant.

Segons va explicar ahir Rubio, el seu lloc de treball era en un fossat on es tornejaven les rodes i les pastilles de frens dels trens i estava constantment exposat a una pluja de pols, que durant molts anys va entomar sense cap tipus de protecció. No va ser fins al 2002, i per aplicació de la llei, que es va retirar un material que contenia amiant i que servia per atenuar les guspires dels treballs mecànics o contenir punts de calor que es poguessin produir durant els treballs.

Fins avui, TMB ha localitzat 94 cotxes amb presència d’amiant i també s’ha detectat aquest material tòxic en 61 elements de peces de tren. Per fer-hi front, TMB ha posat en marxa la compra de 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3, per un import estimat de 447 milions d’euros. A l’abril també es durà a terme l’operació de retirada de les planxes de fibrociment que revesteixen la coberta de l’estació de la Verneda, de la línia 2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona