Societat

Sabadell, 1859 - Barcelona, 1926 //

Músic i pedagoga

Narcisa Freixas, la compositora dels infants

UNA TRAGÈDIA LA VA PORTAR A COMPONDRE CANÇONS PER ALS MÉS PETITS I, AMB EL TEMPS, VA FUNDAR L’ESCOLA MUSICAL POPULAR, UN CENTRE D’ON VA SORGIR UNA CORAL QUE CONVERTIA HOSPITALS, ASILS I PRESONS EN EL SEU ESCENARI.

Quan va començar a compondre, als voltants del 1900, Narcisa Freixas deia: “Faig cançons per no tornar-me boja.” Acabava de morir la seva segona filla i la vida se li feia insuportable. Va ser llavors quan va decidir treure profit de les classes de piano i solfeig que havia rebut de petita. Era una dona de caràcter modest, i les seves composicions també ho eren: encara que va crear algunes sardanes, la major part de la seva obra van ser cançons infantils. Senzilles, despullades d’artificis, fetes perquè els nens s’ho passessin bé cantant-les.

OH!, BENVINGUTS, PASSEU...

Aquest gènere musical amb tan poc prestigi va fer que se la tractés amb una certa condescendència, però el cert és que tampoc no li va faltar el reconeixement. El compositor Enric Granados li va escriure: “Vós teniu un do que Déu us ha concedit; guardeu-lo i no us aparteu del camí emprès.” Amb Granados i la seva família coincidien a la Garriga, on tots dos tenien casa. De fet, aquella casa de Narcisa era sovint un lloc de trobada de personalitats culturals de primer ordre, com ara Joan Maragall, Josep Carner, Rubén Darío i Felip Pedrell.

El seu primer recull de cançons –algunes amb lletres pròpies i d’altres de poetes coneguts– va guanyar el 1905 un premi de l’Orfeó Català, i les van estrenar els nens de la coral infantil dirigida per Lluís Millet. Només tres anys més tard, Narcisa va fundar l’Escola Musical Popular, d’on va sorgir una coral que feia actuacions en presons, asils i hospitals. Havia iniciat el camí de la pedagogia. I també en això va destacar, perquè les seves línies eren realment avançades per l’època.

PEDAGOGA MUSICAL

Va fer cursos de pedagogia musical a Barcelona i també a Madrid, on li van concedir la Creu d’Alfons XII. Ella, però, la va rebutjar sense pensar-s’hi, perquè considerava que ja se sentia honorada amb l’afecte dels infants. Després de la seva mort, el 1926, l’escriptora Caterina Albert va dir-ne que “[aixecà] amb sa batuta el nivell sensitiu de l’infant i el cultural del poble”. Però l’homenatge que a ella més li hauria agradat és saber que a les escoles encara avui es canten, com si fossin populars, moltes de les seves cançons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona