Societat

JAUME FUNES

PSICÒLEG EXPERT EN ADOLESCÈNCIA. ACABA DE PUBLICAR ‘ESTIMA’M, PERÒ VULL SABER-NE MÉS’

“No oblidi el que ha après sobre els adolescents en el confinament”

Funes insisteix que els pares han d’aprendre a educar d’una altra manera. En un món canviant i complex han de ser-hi per ajudar a interpretar i també per oferir eines de protecció

Quan va publicar ‘Estima’m quan menys ho mereixi... perquè és quan més ho necessito’ va afirmar que era el seu testament sobre el món adolescent, i ara surt aquest llibre, que és com una segona part. Què l’ha fet canviar d’opinió?
Per dues raons. El primer llibre va provocar moltes reflexions i debats. Quan es va decretar el confinament pel coronavirus encara tenia setze conferències per fer aquell mes. El llibre va produir una mena de reflexió compartida. I vaig entendre que els pares i mares ho fan molt bé però necessiten de tant en tant discutir sobre temes clàssics però també sobre el neguit que provoca que eduquem en un món tan complex, on s’ha de continuar educant però s’ha d’aprendre a educar d’una altra manera.
El llibre va sortir al mercat en ple confinament. Què ha canviat amb aquesta parada obligada? Escriuria coses noves ara?
Probablement posaria èmfasi en altres coses. Però insistiria en el que és bàsic, que és mantenir una mirada més polièdrica i més comprensiva cap al món dels adolescents. En el cas dels adults, tantes setmanes junts ha produït l’efecte de descobrir que l’adolescent té més facetes, més cares, més vides... En tot cas, afegiria un epíleg que digués: allò que ha descobert vostè sobre el món dels adolescents, amb tota la seva complexitat, no ho oblidi.
Com hauria de ser aquesta mirada polièdrica?
Cal saber mirar l’adolescent i no mirar els problemes. En aquest moment, valdria la pena afegir que la mirada ha de tenir altres tons, altres colors que la simplificació en què vivien.
El llibre intenta donar respostes a tres temes clau: el sexe, les drogues i el món digital. Però en realitat es podria reduir tot a la vida digital, que sembla determinar-ho tot.
Les adolescències digitals ho condicionen tot. Fa uns anys un adolescent per informar-se sobre el sexe preguntava als amics, a algú proper i potser al final preguntava als pares; ara tot comença a internet amb un conjunt d’influencers… Ara la font està en el món digital, aprenen a partir de sèries o vídeos porno.
No és fàcil com a pare veure que els teus fills fan més cas a un youtuber que a tu. Podem competir?
Jo crec que els pares infravaloren la seva capacitat d’influència. Òbviament una bona escena de descobriment sexual en una pel·lícula de semiporno pot oferir una intensitat superior a la que pot tenir un pare o una mare amb la seva paraula o un tutor. Però s’equivoquen en dues coses. L’adolescent necessita un adult que l’ajudi a integrar les influències. Pot quedar enlluernat per la genitalitat o per una determinada escena sexual, però continua tenint el dubte de si ell ha de fer això o de si realment la cara de felicitat que posa és falsa o real. I la resposta a aquestes pregunta no la té internet, la té un adult.
Què és el que no han de fer els pares?
El que no han de fer és negar la realitat, negar que tenen influencers... Perquè això l’únic que provoca és que l’adolescent es quedi sol allà, perquè pensa que del seu món el seu pare no en vol saber res. I han de pensar que vulnerem els seus drets perquè ells necessiten aprendre però també saber com protegir-se. I aquí els consells dels pares són clau, no els podem deixar en mans del mercat. El món és més complex del que diuen el pare i la mare, però alhora els pares han de reordenar sense tancar les finestres.
I pel que fa a la música, què diu als pares que no volen que escoltin reggaeton?
En el llibre analitzo una llista de música d’adolescents que van de colònies. Quina diferència hi ha entre el reggaeton i la música que escoltaven els pares? La música sempre ha estat un referent per a l’enamorament, per al sexe. Alguns pares fan una lectura massa simplista, les titllen de masclistes. Jo crec que simplifiquen, es queden atrapats en determinades lletres... Seria millor parlar amb ells i demanar-los per què els agrada, què els diu. Treballem el que senten amb aquella cançó i no el que com a adults interpretem amb una mirada reductora. Sovint ells no escolten el mateix.
És més difícil educar adolescents ara que fa anys?
Molt més difícil. El problema és que molts pares volen educar bé, però estan desconcertats perquè bona part del que viuen els adolescents és desconegut per a ells. És important treure dramatisme, histerisme. Estem educant persones que han d’entendre un món complex i que hauran d’aprendre a canviar. De què et serveix traspassar inseguretats? Ell té molta vida per endavant. Com l’ajudes? No hi ha educació sense educar per pensar i per gestionar la complexitat. I no podem educar sense córrer riscos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera