Societat

Barcelona vol posar fi a l’ús no justificat del cotxe

Amb l’horitzó del 2024, se suprimiran 500.000 desplaçaments en vehicle privat

Aparcar gratis a la ciutat, també als xamfrans de nit, serà cada cop més difícil

Es treballa en la taxa d’última milla

L’era del vehicle privat a Barcelona arriba de mica en mica a la seva fi, i el 2024 és el nou horitzó marcat pels gestors municipals per fer un nou pas endavant en una política que té com a llum i guia posar fi als desplaçaments no justificats amb cotxe o moto, que són aquells que es poden fer de manera alternativa i fàcil amb l’ús del transport públic. El pla de mobilitat urbana es planteja com a gran objectiu que d’aquí a quatre anys se suprimeixin 500.000 desplaçaments en vehicle privat, que seran traspassats al sistema de transport públic. Tot això, amb el repte afegit que la crisi de la Covid-19 ha buidat metro i autobusos i ha potenciat el vehicle privat com un espai segur i lliure de contagi i que, per tant, recuperar usuaris del transport públic suposarà un doble repte.

Segons les dades municipals, el 26% dels desplaçaments el 2019 es feien amb vehicle privat i el 37%, amb transport públic. La Covid-19 ha trencat aquesta relació i ha fet prevaldre el cotxe i la moto, amb un 34% del total de desplaçaments, respecte a un 20% del transport públic, que va experimentar un retrocés d’ús de fins al 95%. Amb el pla de mobilitat, es vol arribar al 2024 amb un 18% dels desplaçaments amb vehicle privat i un 42% amb transport públic. La regidora Rosa Alarcon reconeix la magnitud del repte perquè per primer cop es vol superar el 40% de desplaçaments amb metro i bus.

En aquesta estratègia, l’Ajuntament de Barcelona s’ha fixat com a prioritat l’objectiu de “començar a manar sobre tot l’espai públic disponible a la ciutat”, segons va explicar ahir Àngel López, director dels serveis de mobilitat municipal. Això vol dir que es passarà del 56% d’espai d’aparcament regulat al 90%, i s’incidirà també en espais on fins ara es podia deixar el cotxe de manera gratuïta com ara els xamfrans de càrrega i descàrrega entre les vuit del vespre i les vuit del matí.

El cotxe haurà de pagar per aparcar i cada cop serà més difícil fer-ho en superfície, ja que es vol guanyar més espai per a parades de taxi –amb la idea que els cotxes groc-i-negres deixaran de circular quan no tinguin passatgers–, més espai per a la distribució de mercaderies a domicili, per a aparcament de motos i bicis –que es retiraran de les voreres–, i més espai també per als vianants, de manera que es netejaran voreres de pals i altres noses que dificulten el trànsit de persones.

La presentació ahir del pla de mobilitat, que preveu incrementar en un 7% els desplaçaments a peu, es produeix en un moment en què l’equip d’Ada Colau ha rebut una contestació important per les mesures aplicades en alguns carrers de l’Eixample, on s’ha guanyat espai per als vianants que caminen. “Són mesures que han vingut per quedar-se”, va advertir la tinenta d’alcalde Janet Sanz, que va afirmar que la “ciutat deixa enrere la vella contaminació”. Per fer-ho possible, la regidora va demanar implicació a la resta d’administracions per acabar les obres de la línia 9, el tramvia per la Diagonal i la millora del servei de rodalies. “No poden esperar més”, va dir.

Un dels aspectes clau de la mobilitat del futur immediat és l’impacte al carrer de la distribució al detall de grans empreses de logística com ara Amazon. Es buscaran solucions per habilitar espais de descàrrega de mercaderies, abans que els repartidors facin l’últim trajecte fins a l’entrega definitiva, i es treballa també per establir una taxa que gravi aquesta activitat comercial.

LA XIFRA

8,4
milions
de desplaçaments diaris es faran a Barcelona el 2024, amb l’objectiu que el 42% siguin amb transport públic.

El peatge, debat damunt la taula

El peatge urbà és una qüestió que està damunt la taula dels grans programadors de la mobilitat del futur des de fa temps i que algunes ciutats europees, com ara Londres, ja fa anys que el van implementar per regular l’accés del vehicle privat al centre. La possibilitat que Barcelona imposi també un peatge es va recollir en el document de la declaració d’emergència climàtica, aprovat per l’Ajuntament abans de la Covid-19, i actualment es troba “en fase d’estudi”, com va recordar ahir la regidora Janet Sanz, que va especificar que el fet que ja aparegui en el document de l’emergència fa innecessari que es reculli com una de les propostes del pla de mobilitat. El que és evident és que la implementació d’una mesura d’aquest tipus hauria de plantejar-se des de la perspectiva metropolitana, perquè afectaria, i molt, ciutadans de fora de Barcelona que hi entren amb vehicle privat per falta d’alternativa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’Ajuntament de Girona podria suspendre els actes de Fires

Girona
El Trueta habilita nous espais i redueix activitats programades

El Trueta habilita nous espais i redueix activitats programades

GIRONA

El Trueta ja s’adapta a la segona onada de la Covid-19

GIRONA

El govern espanyol obre la porta al toc de queda nocturn

MADRID
ALÍCIA REY
PRESIDENTA DEL COL·LEGI D’INFERMERES DE GIRONA

“Aquesta segona onada sembla que serà pitjor”

girona
MARIA TERESA CODINA
Mestra

“Tothom té dret a l’escola, però cada alumne és diferent”

Barcelona

Els morts i malalts d’UCI creixen fins a xifres del maig

barcelona

El negacionisme de la Covid-19 fa forat a internet

Barcelona

Càritas busca voluntaris fora dels grups de risc

GIRONA