Societat

Terrassa dobla aquest estiu els carrers per a vianants

Es vol reduir el pas de 200.000 cotxes al dia que fan menys de dos quilòmetres

S’ha dividit en cinc àrees, amb distintius per als cotxes, i es multarà a principi del 2022

És el pas previ per implementar la ZBE

Guanyar espai per als vianants, treure el vehicle de pas de la zona central i reduir els gasos contaminants i de diòxid de carboni (CO2) són els reptes que des d’aquest estiu ha entomat l’Ajuntament de Terrassa doblant –de 24.000 a 48.000 m²– la seva àrea de vianants. La mesura, després d’anys treballant-hi amb múltiples sessions informatives i reunions amb entitats, és el pas previ per a la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) entre el 2023 que prohibirà definitivament l’accés a tots aquells vehicles amb el distintiu ambiental de la direcció general de Trànsit (DGT) que no correspongui al de Zero emissions, ECO, B o C, que ja funciona en un àmbit de 95 quilòmetres de les rondes de Barcelona –inclou Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet, Esplugues i Cornellà– o a Sant Cugat.

El pla de mobilitat de Terrassa, aprovat el 2017 i que caduca enguany, ja preveia reduir fins a un 12% de desplaçaments de vehicles privats respecte de l’any 2014 –607.500 diaris–, dels quals just abans de la pandèmia 200.000 eren per fer un desplaçament intern de menys de dos quilòmetres. La intenció, amb aquest increment de les zones de vianants, és que s’assoleixi més ràpid arribar a aquest percentatge de reducció, que seria possible només amb el fet que entre un o dos de cada deu desplaçaments que es fan en vehicle privat es fessin a peu o en transport públic.

Fins l’1 de juliol passat Terrassa tenia dues àrees de vianants: la del centre històric, que des del 1992 va convertir 40 carrers i places en prioritaris per a vianants, i la de l’Antic Poble de Sant Pere. Ara s’han ampliat a cinc, però l’àrea de Mobilitat ja treballa per poder exportar aquest model a algun dels 37 barris del municipi, com explicava al març la directora del Servei de Mobilitat, Susi López. Les noves illes de vianants, amb els accessos indicats amb pintura als paviments i senyalització vertical, s’han identificat amb els noms de Vapor Gran, Passeig, Vapor Ventalló que s’afegeixen a les de la Seu d’Egara i la del centre històric, que s’amplia amb nous carrers i es denomina Plaça Vella.

En aquestes zones només hi ha accés lliure per a aquells que vagin a pàrquings públics i de rotació, els que facin càrrega i descàrrega de mercaderies en els horaris fixats, a més dels de serveis públics, bicicletes i patinets, i en el cas dels residents, els que tinguin llogada o de propietat una plaça d’aparcament. Aquests i els veïns hauran de sol·licitar fins a un màxim de quatre distintius vinculats a matrícules de cotxes, i que corresponen a l’àrea concreta, que s’enganxaran als vehicles. Quan s’acabi la instal·lació de càmeres als accessos de cada zona de vianants a principis del 2022, es començarà a multar els vehicles que no tinguin el distintiu.

Aquests dies s’estan fent obres en un d’aquests àmbits, el del Vapor Gran, als carrers de la Rutlla, Portal Nou i del Vall, per tal de convertir-los en vials de plataforma única i prioritzar-hi el pas de vianants. La intervenció acabarà a finals de setembre.

Sant Cugat, el pioner en la implantació d’una ZBE local

Deixant de banda la zona de baixes emissions (ZBE) de les rondes de Barcelona, que afecta diversos municipis veïns, l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès va ser el primer a posar en marxa la seva pròpia ZBE, i té previst començar a sancionar motos i cotxes que no compleixin els requisits del distintiu ambiental a partir del proper mes de novembre, amb multes que poden arribar als 500 euros. Progressivament les sancions s’estendran a furgonetes, camions i autobusos fins al 2026. La zona on s’ha implantat comprèn el nucli del municipi limitat per la ronda Nord, la carretera de Vallvidrera, el passeig de Valldoreix, el carrer de Sant Crist Llaceres i l’avinguda de Roquetes, on s’ha habilitat un aparcament on es pot agafar un bus llançadora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona
CELRÀ

Canvien de lloc els concerts de nit de la festa major

celrà